Un informe de CCOO evidència la desigualtat entre comunitats amb les llistes d'espera i la despesa en salut

25 de set. 2018, 7:19 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 25 de set. 2018, 7:20 ]
  • Les persones de les comunitats amb renda més baixa gasten percentualment més en salut, com Andalusia que registra el percentatge més alt en despesa en salut sobre renda, amb un 4,14%; seguida de Múrcia, amb un 4,13.
  • Mentre que a les Canàries el temps mitjà d'espera és de 177 dies i el percentatge de pacients que esperen més de 6 mesos és de 34,2%; a Euskadi, és de 50 dies i 0%.
  • CCOO exigeix ​​un pacte de finançament que garanteixi la sostenibilitat del sistema sanitari.
Roda de premsa celebrada avui.

La Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO (FSS-CCOO) ha elaborat un nou informe dels pressupostos sanitaris de les CCAA 2018. Una anàlisi detallada de qüestions tan rellevants com el finançament, despeses i inversions, concerts, ocupació, llistes d'espera , etc.

CCOO aposta per un acord de finançament autonòmic que permeti incrementar els ingressos i que garanteixi la sostenibilitat del sistema sanitari.

Sistemàticament els pressupostos sanitaris no cobreixen les despeses realitzades . En el període 2010-2016 (última dada disponible) s'observa que la suma de la despesa sanitària de les comunitats va ser més gran que la suma dels seus pressupostos durant tots els anys. Havent-se gastat 31.027.000 d'euros més dels pressupostats.

Cal destacar el cas de quatre comunitats que es podria dir que han gastat l'equivalent a vuit pressupostos en set anys:
Múrcia
Rioja
Illes Balears
País Valencià
Però si hi ha una situació que evidencia especialment aquest informe és la desigualtat existent entre les comunitats en qüestions tan rellevants com les llistes d'espera o la despesa en salut de les llars.

Despesa en salut per persona
Segons dades de l'INE, 2017 va ser l'any de la sèrie amb major despesa en salut per persona. Aquest despesa va tocar terra el 2013, amb 343 euros, i ha anat creixent progressivament, fins a arribar als 394 euros.

En 2017, es registra una gran diferència entre comunitats, tant en despesa mitjana per persona com en renda mitjana per persona:
La forquilla en despesa mitjana està entre els 488 euros d'Euskadi i els 301 d'Extremadura.
El rang de renda mitjana va dels 14.397 euros d'Euskadi als 8.250 de Extremadura.Calculando quin percentatge de la renda es destina a despesa en salut, veiem que les comunitats alteren les seves posicions i les que tenen una renda més baixa gasten percentualment més en salut:
Andalusia té el% més alt en despesa en salut sobre renda, amb un 4,14%.

Múrcia ocupa la 2a posició amb un 4,13%.
També destaca Extremadura, amb un 3,64%.

Llistes d'espera
Les dades sobre llistes d'espera plantegen seriosos dubtes respecte a l'equitat del nostre sistema sanitari, amb grans diferències entre comunitats.
Les Cinc comunitats Que Tenen els pitjors Dades en "temps mitjà d'espera" i en
"Percentatge de Pacients Que Esperen Més De 6 mesos" fill:
Canàries: 177 Dies i 34,2%.
Castella-la Manxa: 163 Dies i 36,4%.
Catalunya: 148 Dies i 29,7%.
Extremadura: 146 Dies i 27,9%.
Múrcia: 96 Dies i 16,8% .La distància d'AES Comunitats amb les que lideren les Dades En Cada ungla de AES Estadístiques és elevadíssima (127 Dies i 36%):
"Nombre de Dies de temps mitjà d'espera": Euskadi 50 dies, Madrid 51 i Rioja 55.
"Percentatge de Pacients Que Esperen Més de 6 mesos": Euskadi 0%, Madrid 0,5% i Astúries 0,6%.

En el apartado de Empleo no se puede dejar de destacar que en 13 Comunidades el porcentaje de mujeres de 2018 es el más alto de su serie histórica.
De este modo, en 2018, La Rioja es la comunidad con el porcentaje de mujeres más alto
(79,99%), mientras que Andalucía es la que tiene el más bajo (70,07%).