CCOO Defensa un Sistema Únic de Salut

14 de gen. 2014, 8:15 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 14 de gen. 2014, 8:19 ]
L'assitència sanitària s'ha de mantenir a les persones que han esgotat prestacions o subsidis d'atur que estan fora d'Espanya

El secretari Confederal de Protecció Social i Polítiques Públiques de CCOO, Carlos Bravo, reitera la necessitat de reprendre el camí cap a la universalitat del dret a la protecció a la salut i l'assistència sanitària i revisar la norma que des de desembre de 2013 deixa a les persones desocupades que han esgotat prestacions o subsidis per desocupació, i hagin superat 90 dies d'estada a l'estranger al llarg d'un any natural, sense cobertura sanitària mentre estiguin fora d'Espanya.
CCOO defiende un Sistema Sanitario Universal
Considera, així mateix, que caldria revertir la decisió d'excloure a 873.000 immigrants sense permís de residència, que veuen ara limitat el seu dret a l'assistència sanitària a les situacions d'urgència, atenció a les dones embarassades i menors de 18 anys. Segons CCOO, no es pot parlar d'un veritable sistema universal d'atenció sanitària mentre es vinculi el dret amb la condició d'assegurat o beneficiari, limitat per tant a la condició de persona inclosa en l'àmbit de l'acció protectora de la Seguretat Social. Això s'hauria d'haver resolt ja definint amb claredat un SNS universal al qual accedeixen tots els espanyols, els estrangers empadronats, els nacionals dels estats membres de la UE, i els nacionals d'altres estats amb drets reconeguts per lleis, tractats i convenis subscrits, tal com es va fer fa ja més de deu anys. El model d'assegurament enfront del sistema universal comporta requisits i tràmits que compliquen l'aplicació efectiva del dret a la protecció a la salut i l'assistència sanitària. Permet exclusions que no s'haurien de donar i sorgeixen problemes per falta d'informació o per mancances d'automatització de processos i de coordinació entre administracions. ara, segons l'INSS, les persones que es trobin fora d'Espanya, en un país de l'Espai Econòmic Europeu, una vegada esgotat el període de validesa del certificat provisional substitutori d'acord amb la Directiva 2004/38 del Parlament Europeu, es troben enquadrats en l'article 7 de la Directiva, per la qual cosa han de tenir una assegurança de malaltia que cobreixi tots els riscos en l'Estat membre d'acollida. La cobertura de Targeta Sanitària Europea no cobreix tots els riscos. El CPS no es renova en aquests casos perquè el fet causant de l'assegurament a Espanya - la residència - ha decaigut. Tanmateix, quan tornin a Espanya mantindran el dret a assistència sanitària amb càrrec a Espanya, si continuen complint els requisits exigits per la legislació interna espanyola. La reforma que va permetre que les persones que hagin esgotat prestacions o subsidis per desocupació puguin accedir a l'assistència sanitària pública a partir de gener de 2012, va ser ampliada amb la reforma d'abril d'aquest mateix any, en incorporar el dret sense límit de dates i sense l'exigència de residència a Espanya. Això ha donat lloc al fet que des d'abril de 2012 pugui haver persones residint fora d'Espanya per períodes prolongats sense que la seva condició d'assegurat i el seu corresponent cobertura sanitària es veiés alterada, el que estava ocasionant importants càrregues al Sistema Nacional de Salut i provocant serioses crítiques , segons l'INSS. L'última reforma del Govern, de desembre de 2013, incloent per a aquest col · lectiu el requisit de residència a Espanya-definint com a tal el no superar els 90 dies fora d'Espanya al llarg d'un any natural-deixa de nou sense dret a aquestes persones quan no compleixin aquesta condició de residència. No obstant això, és contradictori que el titular d'un dret ho perdeu l'haver transcorregut 90 dies fora d'Espanya i no se li renovi el Certificat Provisional Substitutori, i no obstant això aquesta renovació sí sigui possible en el cas dels beneficiaris d'un titular resident a Espanya, encara que s'hagi superat el termini dels 90 dies. Per a CCOO el dret a la cobertura de l'assistència sanitària fora d'Espanya per a aquelles persones desocupades que han esgotat prestació o subsidi, hauria de tenir un període de cobertura que permetés superar els 90 dies , en termes similars a altres col · lectius que poden obtenir la Targeta Sanitària Europea o que poden renovar sense dificultat el Certificat Provisional Substitutori.