La FSS-CCOO considera que el pacte entre PSOE i Ciutadans no garanteix la sostenibilitat del Sistema Sanitari Públic

29 de febr. 2016, 8:38 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

-El pacte de progrés i reformista presentat per PSOE i Ciutadans, pel que fa als sectors sanitaris i sociosanitaris, no passa de ser un brindis al sol, amb escasses concrecions, en el qual desafortunadament les ànsies per aconseguir el poder, d'uns i altres, provoca que els compromisos electorals es converteixin en paper mullat i nous fraus a la ciutadania

Un pacte real sobre sanitat ha d'abordar mesures concretes sobre solidaritat, sostenibilitat, suficiència financera i despesa finalista, equitat, racionalitat i bon govern en el Sistema Nacional de Salut. D'aquests aspectes aborda alguns amb molts brindis al sol i poques concrecions. El gran objectiu de restablir la universalitat de la cobertura de l'SNS, tan sols és possible amb la derogació del RD 16/2012, no es contempla, tal com el PSOE i les forces progressistes s'havien compromès en la campanya electoral. Davant d'això s'apliquen modificacions puntuals sobre els que perceben més de 100.000 € anuals i als nacionals que estiguin més de 3 mesos fora d'Espanya, però exclouen a la mateixa als immigrants sense residència. En cap cas hi ha referències a la revisió dels copagaments establerts en el RDL 16/2012 fa a la gestió mantenen en vigor la Llei 15/97 i es recolzen en la complementarietat del sector privat, amb prioritat a les entitats sense ànim de lucre . No aborden en cap cas la millora i professionalització de la gestió dels centres del SNS. Al Consell Interterritorial malgrat la declaració de reforçar el seu paper no li atorguen competències perquè les seves decisions siguin vinculants que fa a la coordinació entre els serveis sanitaris i socials, cada dia més necessària, es realitza una declaració insuficient i que s'ha d'aclarir per evitar, en cas de desenvolupar-se, un pas cap a l'establiment de copagaments i privatitzacions que puguin arribar a descapitalitzar el SNS. Pel que fa a la necessitat de professionals en el SNS res diuen de la necessària reposició de professionals i les mesures que s'hagin d'adoptar per pal·liar l'important nombre de professionals que en els propers anys sortiran de l'SNS. en el pacte no s'esmenta per a res aspectes rellevants i d'interès com és la atenció primària i els serveis d'urgència i la participació tant d'agents socials com de la ciutadania en la gestió del sistema. Pel que fa a la dependència tornem a trobar les mateixes insuficiències que les manifestades pel que fa al SNS sobre gestió i finançament suficient i finalista. Recuperen la figura del cuidador no professional, contemplat en la Llei amb caràcter excepcional, i sembla que en l'Acord apostin per la seva progressiva aplicació, sense tenir en compte que la seva implantació ha generat greus problemes de professionalitat en l'atenció. Ignoren la necessària professionalització del sector amb treballadors prou qualificats No aborda el dotar de competències majors al Consell Territorial per corregir els importants desequilibris que existeixen entre les diferents comunitats autònomes. Finalment no desenvolupen ni mesures, ni criteris sobre la necessària col·laboració entre el sistema sanitari i la dependència. Per tant, des de la FSS-CCOO considerem que l'anomenat pacte de progrés i reformista no és més que un compendi de mesures, sense valoració econòmica, és evident que tant el sistema sanitari com el sector de la dependència, sense un important creixement econòmic, no garanteixen dos drets fonamentals de la ciutadania com són la salut i la dependència, i per tant només pretén accedir al govern deixant al marge les propostes amb les que es van presentar a les Eleccions Generals.