El Tribunal Suprem dóna la raó a CCOO i afirma que la configuració del servei de Urgències de Primària a Osona no és conforme a llei

26 de febr. 2015, 3:39 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

-El Tribunal Suprem desestima el Recurs de Cassació que va presentar l'ICS (Institut Català de la Salut), donant fermesa de la sentència que CCOO va guanyar en primera i segona instància, i que qualifica de "no conforme a llei" el Conveni de col·laboració que recull la configuració del servei d'Urgències de Primària d'Osona (ACUT).

CCOO va signar dins del II Acord de condicions de treball del personal de l'ICS (2006), el nou model de l'atenció continuada i urgències de base territorial a l'Atenció Primària. El model que el sindicat va signar tenia com a objectius "la millora de la qualitat del servei, amb major accessibilitat, i una major capacitat de resolució per incrementar la capacitat de resposta del sistema sanitari en l'entorn més pròxim al ciutadà", a més recollia garanties i criteris per aconseguir-ho. La comarca d'Osona va ser un dels primers territoris on el nou model es va posar en funcionament (2008), provocant la total confrontació de CCOO, així com el rebuig social generalitzat, ja que la configuració del nou dispositiu consistia en un retallada brutal de servei. A la nit, es va passar de 9 punts d'urgències oberts (d'acord que eren excessius), a un únic punt, situat a Vic, a l'Hospital General (sense tenir en compte el dispositiu de muntanya que dóna servei al Lluçanès). El plantejament no complia els requisits legals de isòcrones ni distàncies, i així ho va fer saber CCOO a l'ICS, al Departament de Salut ia la ciutadania. Les reivindicacions de CCOO no van obtenir cap consideració, la via negociadora es va acabar sense cap resultat, així que no va quedar altra sortida que interposar una demanda, tot i ser conscients de la lentitud de la via administrativa i que el procés podria trigar entre 6 i 7 anys. En tot cas, l'espera ha valgut la pena, perquè ja no és només CCOO qui diu que les Urgències de Primària d'Osona no es van muntar amb la llei a la mà, sinó que també ho diu el Tribunal Suprem. En aquests anys, s'ha vist com s'ha aplicat el nou model d'Urgències de manera molt desigual segons territoris, i sovint infringint el nostre II Acord i el posterior Decret 258/2007. És per tot això que aquesta sentència ens satisfà enormement, perquè ens dóna la raó i ànims per seguir lluitant per un Sistema Públic de Salut de qualitat.