CCOO recorda al govern que la Dependència no s'avalua des 2014

14 de febr. 2017, 8:31 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB
  • Reclama la recuperació dels espais de Diàleg Social paralitzats des de llavors

El sindicat fa una crida al Govern perquè, més enllà crear nous espais tècnics d'avaluació, utilitzeu els que ja estan contemplats en la pròpia norma i convoqui de nou la Mesa de Diàleg Social, paralitzada en l'última etapa de l'anterior legislatura, per abordar els reptes que presenta un àmbit de protecció social tan important com el Sistema de Dependència.

El secretari confederal de protecció social i polítiques públiques de CCOO, Carlos Bravo, ha recordat avui que el Sistema de Dependència ja compta amb espais de participació social encarregats de la seva avaluació i que poden fer propostes de millora, però els treballs s'han vist paralitzats en l'última legislatura per decisió exclusiva del govern.

Es tracta d'òrgans conformats per representants especialitzats en la matèria, designats pels mateixos actors que participen en el procés d'implantació. Entre aquests òrgans de control i seguiment destaca el Comitè Consultiu, compost per una representació del propi govern, les comunitats autònomes, les corporacions locals i les organitzacions sindicals i empresarials.

I en el mateix pla es podria també assenyalar la pròpia Mesa de Diàleg Social que va donar origen a la mateixa llei de dependència, en la qual participen govern i organitzacions sindicals i empresarials. Un marc de Diàleg Social que precisament va servir per establir, entre d'altres, qüestions tan importants com el propi desenvolupament reglamentari de la Llei i ajudar a concretar detalls de la seva posada en marxa.

Entre les funcions d'aquests espais de participació social destaca també l'avaluació del procés d'implantació que la mateixa Llei de Dependència estableix amb una periodicitat obligatòria anual. No obstant això, l'últim exercici avaluat va ser 2014. Des de llavors el govern es limita a un compliment estrictament formalista en la convocatòria dels òrgans de consulta, però sense dur a ells debats o propostes de veritable calat, amb algunes excepcions com és el cas de l'Acreditació de l'experiència professional dels treballadors i empreses que presten aquests serveis.

En una situació similar es troben altres òrgans sectorials de consulta igualment previstos en la llei de dependència en els quals participen les persones grans, les persones amb discapacitat o les ONG d'acció social.

Des de CCOO volem fer una crida al govern perquè, més enllà que convoqui nous espais tècnics d'avaluació, utilitzeu els que ja estan contemplats en la pròpia norma i convoqui de nou la Mesa de Diàleg Social, paralitzada en l'última etapa de l'anterior legislatura, per abordar els reptes que presenta un àmbit de protecció social tan important com el Sistema de Dependència.