CCOO rebutja que l'especulació s'imposi davant el dret a la salut de les persones que pateixen Hepatitis C

9 de gen. 2015, 0:35 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

CCOO considera que qualsevol persona malalta hauria de tenir dret a rebre un tractament adequat per curar la seva malaltia, permetre la seva recuperació o, almenys, pal·liar el seu patiment. Aquesta és una base essencial dels sistemes sanitaris i no hi ha cap raó perquè les persones amb Hepatitis C siguin excloses d'aquest principi.

Afortunadament, assenyala Carlos Bravo, secretari de Protecció Social i Polítiques Públiques de la Confederació Sindical de CCOO, avui tenim nous tractaments al nostre abast que permeten un major èxit en la curació. Però si l'accés als mateixos es converteix en impossible per les barreres econòmiques aixecades pel laboratori que patenta el producte, és lògic que la reacció sigui de frustració i de ràbia. Fabricar Sofosbuvir (Sovaldi) costa 130 $ però el laboratori ha decidit imposar un cost als Estats Units de 84.000 dòlars (69.111 €), preu al qual cal sumar el dels medicaments que han d'acompanyar a Sofosbuvir. Aquest preu s'ha convertit, a més, a la base de negociació en tot el món per a la venda del medicament. I es calcula que hi ha entre 130 i 150 milions de persones afectades per l'Hepatitis C. Un vast mercat en el qual la salut és secundària enfront del negoci. Segons CCOO, el preu de Sofosbuvir (Sovaldi) no correspon a la seva fabricació, però tampoc a la compensació de llargs anys d'inversions, investigació i desenvolupament. En realitat el preu respon exclusivament a una política depredadora respecte a la vida i la salut de milions de persones disposades a pagar per un tractament eficaç enfront de la seva malaltia. Respon a un càlcul derivat del que el laboratori pensa que cada persona, sistema públic de salut o companyia asseguradora està disposada a pagar, en funció de la riquesa personal o col·lectiva i del nombre de pacients a tractar (i de medicaments a vendre). Això porta a que al Regne Unit es vengui a 44.843 €, a Espanya s'hagi negociat un preu de 25.500 € i en Egipte o l'Índia sigui de 740 €. És una política empresarial inacceptable. La Unió Europea i el Govern d'Espanya han d'impulsar totes les mesures necessàries per acabar amb aquestes pràctiques abusives que impedeixen l'accés a tractaments adequats a milions de persones. A Espanya són centenars de milers els pacients afectats per Hepatitis C, encara que no tots diagnosticats i en tractament. Cap d'aquestes persones es mereix com a resposta el clàssic "torni vostè demà", dilatant de manera imprudent el seu accés a un tractament eficaç. Ha d'establir el Govern una estratègia clara per afrontar la situació, amb regles comunes aplicables a totes les comunitats autònomes, facilitant l'accés a tots els pacients que necessiten el nou tractament i forçant, si cal, un preu ajustat que eviti una barrera econòmica injusta i generadora de noves desigualtats. Cap Govern pot permetre que l'elecció estigui entre exhaurir el pressupost del Sistema Nacional de Salut o permetre que només els rics puguin accedir a un tractament eficaç davant d'una malaltia greu, tal com està passant amb el tractament de l'Hepatitis C.