CCOO reafirma el seu compromís a favor de la integració laboral de les persones amb SIDA

1 de des. 2015, 5:54 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

-En el Dia Internacional de la Prevenció i Lluita contra la SIDA, la FSS-CCOO recorda que la SIDA és una qüestió de salut pública i de drets humans a parts iguals, i reafirma el seu compromís en la integració laboral i contra la discriminació de les persones que conviuen amb la SIDA.

Avui, dia 1 de desembre, Dia Internacional de la Prevenció i Lluita contra la SIDA, la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris (FSS-CCOO) denuncia novament que l'estigma i la discriminació que pateixen les persones afectades és totalment desproporcionat en relació a la realitat de la malaltia, després de més de 30 anys d'investigació, i sol·licita un major reconeixement i una major dotació de recursos per al Pla Nacional contra la SIDA, una revisió de les polítiques estatals de prevenció i que es subscrigui la Recomanació 200 de la OIT sobre VIH i SIDA al món del treball La ràpida detecció de la transmissió i l'accés als tractaments són les premisses per controlar la malaltia i evitar que es propagui. Des de l'evidència científica, es posa de manifest la gran eficiència dels tractaments retrovirals, tant a impedir que la malaltia avanci en la persona infectada com en què aquesta la transmeti. Quan la malaltia es detecta en els primers estadis, els tractaments són capaços d'aconseguir una càrrega viral indetectable que permet portar una vida normalitzada; fins i tot que les dones tinguin un part natural disminuint els riscos per als / les nounats / es. Contràriament a la realitat científica de la SIDA, la societat continua estigmatitzant i discriminant les persones que la pateixen en tots els àmbits de la vida. Exemples d'això, segons la Coordinadora Estatal VIH i SIDA, són la taxa d'atur del 50%, l'ésser rebutjades en l'accés a les forces armades, a l'accés a una residència de gent gran, oa la concessió d'un crèdit hipotecari. Els acomiadaments per aquesta causa, d'una manera més o menys dissimulada, estan a l'ordre del dia i són absolutament injustificats. L'estigma, la por, les grans retallades en sanitat i la pèrdua d'un accés universal a l'atenció mèdica i dels tractaments , apunten com a causes principals perquè encara el 45% dels diagnòstics continuïn sent tardans, quan sorgeixen els primers símptomes de la malaltia. A més, s'estima que 1/3 part de les persones infectades al nostre país, ho ignoren. En els últims anys el nombre de nous casos està estancat. Les taxes espanyoles de nous diagnòstics de VIH són superiors a la mitjana del conjunt de la Unió Europea, sent la principal via de transmissió la sexual, concretament en relacions d'homes amb homes que constitueix el 63% del total, dada que propicia una doble discriminació al col·lectiu gai. D'altra banda, Espanya és el país d'Europa occidental amb més nens amb SIDA, ja que, encara que poden diagnosticar als pocs mesos de vida, es detecten amb una mitjana de tres anys, la qual cosa empitjora les expectatives. Les transmissions es donen entre persones cada vegada més joves. Tota aquesta realitat ens diu que les actuals polítiques de prevenció no estan funcionant. Davant el panorama de grans retallades en Sanitat, treballadors i treballadores del nostre sector saben i adverteixen que retallar en prevenció i atenció a les persones afectades per SIDA comportarà un augment dels casos a curt termini, perdent molt del que avança fins al moment. La FSS-CCOO, conscient de representar a un sector que és clau en aquest problema que és de salut i social, es reafirma avui en el seu compromís per la integració laboral i contra la discriminació de les persones que conviuen amb la SIDA i denúncia i sol·licita, al Govern que sorgeixi de les pròximes eleccions, que el Pla Nacional contra la SIDA ha de tenir un major reconeixement i dotació de recursos; que cal reforçar la formació específica per al personal sanitari al qual representem; que cal descatalogar la malaltia com infecciosa per declarar-la com el que és, transmissible; que les investigacions que busquen una vacuna no han de deixar de subvencionar prou i que l'accés universal al sistema sanitari és, a més d'una qüestió de justícia social i drets humans, imprescindible per acabar amb el VIH. Així mateix, des de la FSS-CCOO també s'assenyala com a imprescindible que es reforcin i revisin les polítiques estatals de prevenció, i que es subscrigui la Recomanació 200 de l'OIT (sobre VIH i SIDA al món del treball) perquè es faci possible un pacte Social del VIH i la SIDA entre Govern , Agents socials i Organitzacions socials.