CCOO demana s'aprofiti el potencial de la Infermeria a Espanya

10 de maig 2013, 9:32 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 10 de maig 2013, 9:33 ]

• Pot ser la clau per aconseguir més eficiència, sostenibilitat i rendibilitat en termes de salut
  • La ràtio de professionals a nivell estatal és la meitat que als països de l'OCDE

La Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO (FSS-CCOO) insisteix que cal apostar per la professió infermera, ja que és un important factor de sostenibilitat i eficiència dins del sistema sanitari públic. Suposa, també, un indicador de qualitat tant en la seva vessant assistencial com en la preventiva i educacional. En aquest sentit, és important recordar que Espanya compta amb un sistema formatiu d'aquesta professió dels més complets de tot Europa, el que atorga als professionals la capacitat per desenvolupar múltiples tasques en diferents camps. En el Dia Internacional de la Infermeria se li concedeix importància a aquesta branca professional en la qual, però, queda molt per fer i molt per millorar. I és que es desaprofiten les potencialitats que ofereixen uns professionals amb una preparació de gran qualitat. Queda pendent el desenvolupament integral de les especialitats d'Infermeria, com ara la de Salut Mental, que avui dia és molt necessària donada la gran diversitat de patologies existents, o es podria aconseguir una major participació en la gestió dels serveis o l'aplicació de la prescripció infermera sense condicions, entre d'altres aspectes. Tot això qüestions que redundarien, sens dubte, en una major eficiència i sostenibilitat del nostre sistema sanitari.   Cal destacar que a Espanya no s'inverteix en desenvolupar el perfil del professional de la Infermeria quant a prevenció a través, per exemple, de l'educació en hàbits saludables de la població i del control exhaustiu de les malalties cròniques. Això englobaria aspectes com formar en autocura, que evitaria la despesa elevat de l'hospitalització, o educar els nens des d'edats primerenques en hàbits saludables, amb el que previndrien futurs problemes com diabetis o obesitat que, a més, consumeixen molts recursos. Actualment vivim moments difícils, caracteritzats per injustos retallades socials i, en aquest context, assistim a fets com que excel · lents professionals de la infermeria, formats a les nostres universitats, han de cercar el seu futur professional fora de les nostres fronteres. En aquest sentit, resulta incomprensible aquesta "mobilitat externa", a la qual cínicament es referia la ministra d'Ocupació, Fátima Báñez, si es té en compte que a Espanya la ràtio de professionals d'infermeria està a la cua dels països del seu entorn . Segons dades del mateix Ministeri de Sanitat a Espanya hi ha 480 professionals per 100.00 habitants, mentre que la mitjana de l'OCDE se situa en 870 professionals per 100.000 habitants. Aquesta efemèride que commemorem es fa en memòria de Florence Nightingale, considerada com a fundadora de la Infermeria moderna i la FSS-CCOO s'uneix a aquest homenatge de la millor manera que cap en aquests moments difícils: reivindicant el paper de la Infermeria com un dels pilars fonamentals de la sanitat pública.