CCOO considera que cal completar els protocols d'actuació davant l'ebola i altres patologies infeccioses

2 de set. 2014, 9:12 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 2 de set. 2014, 9:13 ]

FotoCCOO de Catalunya considera que s’està magnificant la repercussió que pot tenir en el nostre entorn la greu situació que està provocant l’epidèmia del virus de l’ebola  a l’Àfrica, atès que el nostre sistema sanitari ja ha de tenir previstos els mecanismes d’actuació davant d'aquestes eventualitats.

La nostra legislació (RD 664/1997) recull obligacions empresarials en situacions d’exposició a agents biològics, i així en els plans de prevenció i protocols d’actuació s’han de preveure accions per evitar l’exposició a aquests agents del grup IV, que són els que es defineixen com aquells que causant una malaltia greu en l’home suposen un perill seriós per als treballadors, amb moltes probabilitats que es propagui a la col·lectivitat i sense que existeixi generalment una profilaxi o un tractament eficaç, i que són virus com l’ebola, la pesta, la febre de Crimea, el virus lassa, etc.

Tot i això, CCOO valora positivament que les diferents institucions estiguin revisant, actualitzant i adaptant els protocols d’actuació davant d’aquesta contingència. En qualsevol cas, CCOO vol alertar que:

· Els protocols als quals hem tingut accés se centren en l’actuació del personal d’urgències i no especifiquen l’actuació del conjunt dels professionals (sanitaris i no sanitaris) que poden participar en el procés d’atenció sanitària d’un pacient sospitós d’estar infectat pel virus. Per exemple el personal de radiologia, d’ambulàncies, de neteja, de laboratoris, etc.

·No s’ha facilitat informació i formació suficient per l’aplicació amb èxit d’aquests protocols. Segons els casos que coneixem, majoritàriament s’ha donat accés a la informació escrita o electrònica del protocol d’actuació, la qual cosa ha causat confusió en alguns casos. Ens consta que majoritàriament no s’ha realitzat cap acció formativa i tampoc informativa sobre aquest tema al conjunt dels treballadors dels centres sanitaris.

·És fonamental que als centres sanitaris es disposi dels equips de protecció individual adequats per a la realització de les activitats sanitàries, però volem posar especial èmfasi en el fet que ha d’estar establert un procediment segur d’eliminació de residus dels equips i del material que hagin tingut contacte amb el pacient.

Per tot això, CCOO sol·licita:

1.- L’Agència de Salut Pública ha de determinar les mesures de control en origen necessàries per la prevenció d’aquestes situacions a les possibles vies d’entrada de persones portadores del virus.

2.- Que a les empreses sanitàries reuneixin els delegats de prevenció i acordin les mesures necessàries que s'han d'adoptar al seu centre per informar i formar els treballadors per a l’actuació davant possibles sospites.