CCOO considera positiva la decisió del Tribunal Suprem sobre ultraactivitat

23 de des. 2014, 1:08 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

El Tribunal Suprem rebutja la minoració de les condicions de treball decidida unilateralment per l'empresa després decaure el conveni col·lectiu per finalització del període de ultraactivitat. CCOO considera positiva aquesta decisió, que ve a donar certesa al manteniment de les condicions contractuals del conveni vençut pels treballadors que les venien percebent

Divendres passat dia 19 es va tenir coneixement que el Tribunal Suprem havia dictat sentència resolent el recurs interposat per l'empresa Atenció i Serveis SL (ATESE) contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Balears a favor dels sindicats demandants, ratificant per majoria de la Sala Social del Tribunal Suprem el pronunciament del TSJ de Balears. El que se substància en aquesta demanda és el dret dels treballadors de l'empresa ATESE a recuperar i mantenir les condicions retributives i de treball establertes en el conveni col·lectiu d'empresa , que els venien sent d'aplicació fins que, de forma unilateral, el 8 de juliol de 2013, l'empresa va decidir deixar d'aplicar-les en considerar que ja no li eren exigibles per haver finalitzat el termini legal de ultraactivitat des que va ser denunciat el conveni vigent . L'Alt Tribunal ha deixat clar que les condicions del conveni vençut es mantenen per als treballadors que ho venien percebent, i en tant no es negociï un altre conveni o l'empresa obri un procediment de consultes per modificació de les condicions de treball, en el cas de que es produeixin algunes de les causes previstes en l'art. 41 de l'ET. Més enllà dels efectes sobre els treballadors de l'empresa ATESE, per CCOO aquesta sentència del Tribunal Suprem és de gran transcendència perquè estableix jurisprudència sobre un dels elements en litigi, en relació a una de les modificacions més importants de l'Estatut dels Treballadors realitzada amb la reforma laboral de 2012. A costa d'analitzar el contingut de la sentència quan sigui publicada, el sindicat considera molt positiva la posició adoptada, coincident amb el criteri mantingut per les organitzacions sindicals quan vam fer la valoració de la reforma laboral i dels seus efectes. CCOO, llavors i avui, denunciem l'atac que a la negociació col·lectiva suposen les previsions contingudes en la reforma laboral, així com la indefensió que fins ara planava sobre els treballadors i treballadores per la indefinició en què quedaven les seves condicions de treball en el cas que decaigués el conveni col·lectiu, en quedar limitat a un any el període legal de ultraactivitat dels convenis, en defecte de pacte en contra, sabent que aquesta indefinició seria aprofitada per moltes empreses per devaluar les condicions de treball de forma unilateral. Aquest és el primer pronunciament del Tribunal Suprem després de la reforma laboral en relació a la ultraactivitat dels convenis, però encara queden altres aspectes molt rellevants per resoldre per unificar la doctrina sobre els efectes del canvi legal del període de ultraactivitat.