CCOO alerta de l'augment imparable de la temporalitat en la Sanitat pública, que s'acarnissa principalment amb les dones

19 de des. 2017, 7:37 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

El major problema a què s'enfronta la sanitat són les altes taxes de temporalitat, que se situen en un 30,3%. L'anàlisi que porta a terme la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO (FSS-CCOO) de les dades del tercer trimestre de l'EPA (Enquesta de Població Activa) així ho revela. Concretament, CCOO denuncia que els alarmants índexs de temporalitat en la Sanitat pública (35,6% tercer trimestre 2017) desencadenen una precarietat creixent que no es frena i que afecta principalment a les dones: en la Sanitat pública la temporalitat és de gairebé 11 punts superior en les dones (38,2%) que en els homes (27,4%).

En aquest sector tan feminitzat (tant Sanitat pública com privada) els percentatges de temporalitat deixen en evidència una clara diferència entre sexes amb 4 punts més de temporalitat en dones que en homes, 31,3% i 27,3%, respectivament. La major afectació de la temporalitat en les dones no és intranscendent, per la qual cosa des de CCOO es reclamen Plans d'Igualtat als serveis de salut de les comunitats, que contemplin mesures urgents per corregir aquestes diferències injustificades.

Les dades de l'EPA del tercer trimestre sempre mostren elevades taxes de temporalitat per l'efecte de les substitucions d'estiu. D'aquesta manera, 2017 mostra un augment de 2 punts en la temporalitat entre el tercer i el segon trimestre del 2017. No obstant això, el més alarmant és que en un any ha augmentat un 0,2 punts les persones amb contracte temporal (30, 1%); un avanç de la temporalitat continu que no troba fre. L'informe de la FSS-CCOO també posa de manifest l'augment de l'encadenament de contractes de les persones amb contracte temporal, perpetuant d'aquesta manera la precarietat laboral.

Pel que fa a la parcialitat, el seu percentatge se situa en aquest trimestre en un 10,03%, un 1,3% inferior al segon trimestre de 2017; una tendència de descens que es repeteix any rere any en el període estival. Les dades en la Sanitat pública (5,9%) poden qualificar-se de poc rellevant, en canvi en la Sanitat privada aquesta se situa en 17,5%.

Ocupació en la Sanitat Pública
La Sanitat pública va tancar el tercer trimestre de 2017 amb 659.500 persones assalariades enfront de les 632.500 del mateix trimestre de 2016, augmentant en 27.000. L'increment és més gran si es té en compte el segon trimestre, ja que es produeix un augment de 50.300 persones assalariades.

La temporalitat tampoc ha deixat de créixer aquest any (+ 0,7% respecte al tercer trimestre del 2016, 34,8%). Està més que justificat per tant que es necessita com més aviat millor un acord de places real en l'OPE Excepcional i ajustat a les necessitats de plantilla i d'atenció de la població per acabar amb la xacra de la temporalitat. Per CCOO, l'esforç del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat ha de redoblar-davant aquestes dades si vol aconseguir l'objectiu fixat de reducció de la temporalitat fins a un màxim del 8%.

Ocupació en la Sanitat Privada
El tercer trimestre del 2017 es va tancar amb 364.200 persones assalariades a la Sanitat privada. Continua la tendència de creixement, tant trimestral d'ocupació amb 19.600 persones assalariades més, com interanual amb 22.300 persones assalariades més. S'assenta com un sector de creació d'ocupació.