Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

Sanitat, Cada retallada del govern equival a una pèrdua de salut

20 d’ag. 2013, 14:37 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 22 d’ag. 2013, 12:12 ]
La sanitat és un sector especialment sensible per la seva importància social: cada retallada del Govern provoca un empitjorament en la qualitat dels serveis que reben els ciutadans, atès que suposen, de forma immediata, un empitjorament de les condicions de treball i, per tant, de la salut dels professionals que atenen la població malalta. Sobre els espatlles dels professionals de la salut recau el pes de l'impossible: seguir oferint una atenció sanitària de qualitat i per a tots amb molts menys recursos.

Portem mesos suportant una campanya de descrèdit dels empleats i empleades públics, una estratègia orquestrada per satanizarnos i d'aquesta manera justificar millor les retallades, les agressions a les nostres condicions de treball i de salari i la privatització creixent de serveis públics tan essencials com la sanitat i l'educació, entre d'altres.
Descriure i posar de manifest com viuen-i pateixen-els professionals de la salut aquesta situació, és una cosa que convé fer i que des de CCOO hem assumit per fer visible el que altres volen fer invisible. Podem i estem en condicions d'afirmar que, en aquests moments, la salut laboral del personal de la sanitat espanyola és extremadament delicada. Hem parlat i recaptat testimonis de molts treballadors i treballadores i responsables sindicals per conèixer la situació en els seus centres i territoris. El expressava amb claredat la responsable de Salut Laboral en la Federació de Sanitat de CCOO de Madrid, Carmen Yela: "Si en sanitat sempre hi ha tensió i patim agressions per part d'usuaris que travessen situacions difícils, ara amb les retallades, amb menys recursos i menys personal, la tensió s'ha multiplicat ". Anna, metge d'atenció primària a Granada, exposa directament el seu cas: "Jo mai m'he hagut de prendre analgèsics i ara la pressió és tanta que tinc unes cefalees insuportables i he de prendre".

Inseguretat i por
El personal laboral i el personal estatutari de la sanitat espanyola viuen en aquests moments sota una enorme incertesa. M ª Luz Iñigo, delegada sindical a l'Hospital La Taca-Centro, explica el cas d'una companya auxiliar d'infermeria i interina amb 16 anys d'antiguitat que porta tot el control de medicació de quiròfan i que presumiblement "es va al carrer al setembre ". "No s'estan tenint en compte ni a les persones ni les situacions dels serveis. Els mateixos caps d'equip estan indignats perquè no s'imaginen prescindint de personal expert com aquesta companya ", explica M ª Llum. Aquesta delegada de prevenció relata més casos que tenen un denominador comú: tot el pes dels ajustaments recau sobre els treballadors i treballadores. Així, el tancament d'alguns serveis està obligant a trasllats improvisats de personal fix que es veu obligat a replantejar les seves vides familiars de la nit al dia.
Maria Luisa Zafra, delegada de prevenció en l'Hospital Provincial de Castelló, planteja que la incertesa es presenta cada final de mes perquè els treballadors temen que no arribin les seves nòmines: "La situació a la Comunitat Valenciana és de tal gravetat que ningú té certesa res. En el dia a dia es respira una tensió que abans no es donava. En el meu servei, per exemple, que és Oncologia, també hi ha ansietat per si no arriben les medicacions a temps, encara no s'ha donat la situació però hi ha por, por que et transmeten els pacients i els seus familiars. Tu intentes tranquil · litzar, però indubtablement t'afecta ".
Elio Conesa, delegat de prevenció a l'Institut Català de Salut, ens parla dels resultats de l'avaluació de riscos psicosocials realitzada amb el COPSOQ-istas21 al juny de 2009 i constata un empitjorament clar de la situació: "Si al juny de 2009 vam veure que un 82% de la plantilla estava en situació desfavorable quant a l'exposició al risc de la inseguretat i la incertesa sobre la continuïtat de l'ocupació, ara, després de les retallades i la reforma laboral, aquest percentatge s'eleva fins al 90% ", afirma Elio. Una altra de les exposicions de risc que s'està aguditzant són les exigències psicològiques emocionals és a dir, les que obliguen als treballadors i treballadores a amagar les seves emocions: "Els professionals pateixen una angoixa important al saber de les necessitats de les persones ateses, mentre veuen que no hi ha recursos i que no se'ls poden oferir ".

Patiment ètic
El que relata Elio Conesa té molt a veure amb el concepte que Christophe Dejours defineix com a patiment ètic: la situació en què es troben els professionals que es veuen obligats a exercir la seva feina en condicions que no són adequades. Jesús Marina, responsable de Salut Laboral de la Federació de Sanitat de Castella i Lleó, descriu els efectes de la configuració de plantilles que ja s'estan produint: "Estem veient com es tanquen plantes d'hospitalització i serveis i les baixes per malaltia formació i vacances no es cobreixen. És el treballador que ha d'assumir les incidències, tapar els forats i suplir als companys que no hi són, per exemple, fent-se càrrec de les seves targetes sanitàries o de les seves pacients, el que genera una sobrecàrrega de treball, retard i cabreig per part l'usuari que no és tractat convenientment, ja que de sobte es troba amb algú a qui no coneix i després d'una espera que pot arribar a ser d'una o dues hores en atenció primària. La llista d 'espera puja i puja, una cita, una analítica, unes gases, uns guants, una pròtesi, una operació ..., tot és despesa ara mateix ..., i cal retallar per totes bandes: contractacions, material ... ". El patiment dels professionals de la sanitat per aquesta situació és evident i els efectes sobre la salut també: ansietat, insomni, problemes gastrointestinals, cefalees, estan a l'ordre del dia i malauradament molt generalitzats.

Modificació de les condicions de treball
La majoria d'experts coincideix en el diagnòstic: "Tornem a situacions de fa 20 o 30 anys en el tema de calendaris, fulls, horaris, jornada, vacances, etc.". S'ha produït en totes les comunitats autònomes un augment de la jornada de treball setmanal. En molts serveis d'hospitals s'està veient com tot el servei ha de reorganitzar el seu horari en funció de la jornada del personal mèdic, és a dir, no hi ha capacitat de negociació en l'ús del temps per al personal no facultatiu. L'escassetat de personal fa que les lliurances desapareguin d'un dia per l'altre, amb el que això suposa d'impossibilitat a l'hora de conciliar la vida laboral i familiar.
José Pelayo, metge de família al Servei d'Urgències de l'Hospital de Torrecardenas (Almeria), planteja les conseqüències de l'augment de jornada en un servei d'urgències: "Aquí qualsevol augment d'horari de treball té una repercussió directa en la salut dels professionals perquè és un servei ja molt saturat, on es treballa a preu fet, amb molta pressió. Pots veure una banalitat oa algú que s'està jugant la vida i l'augment de la jornada és demolidor en un col · lectiu que ja fa guàrdies de 24 hores ". Pelayo puntualitza a més que les retallades van a suposar una lluita entre categories, perquè hi ha molts treballadors amb sous de mil euros que es plantegen que és injust una retallada que afecti a tots per igual. Aquesta situació, que ja està sent aprofitada pels sindicats corporativistes, genera un gran malestar en l'organització que es tradueix en un sobreesforç per mantenir la qualitat de l'assistència.

Sense prevenció
Carmen Yela, responsable de la Federació de Sanitat de CCOO de Madrid, explica com el canvi de les condicions laborals està provocant que els treballadors de la sanitat vagin a treballar malalts: "Als treballadors i treballadores de la sanitat l'any passat ens van reduir un 5% el salari, ens van congelar la carrera professional i ara ens han retirat el complement de la incapacitat temporal, en els salaris més ajustats aquestes pèrdues salarials són molt importants pel que ara ens trobem amb situacions en què es va a treballar amb una grip o amb un braç enguixat i això és especialment greu en el nostre sector, perquè persones que han de guarir a uns altres no poden anar a treballar estant malalts ". "A més-afegeix Carme Yela-, la prevenció ha desaparegut: estem veient cabines d'aspiració en mal estat als serveis d'anatomia patològica i treballadores exposades a formol sense que l'empresa prengui mesures i, d'altra banda, la reorganització de les àrees de salut a la Comunitat de Madrid ens ha deixat sense comitès de seguretat i salut: els 11 que operaven en atenció primària han desaparegut i estem esperant que es constitueixi un per l'àrea única que reuneix totes les consultes. En realitat, al que estem assistint a la pràctica és al desmuntatge del sistema de prevenció i per tant a la manca total de protecció de la salut laboral del personal sanitari, terrible paradoxa en el sistema de salut d'un país i pèssim exemple per al sector privat ".

* Irene Álvarez és secretària de Salut Laboral de la Federació de Sanitat de CCOO.