Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

Què són els delegats / ades de prevenció?

20 d’ag. 2013, 10:30 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 20 d’ag. 2013, 10:36 ]
Els delegats / ades de prevenció són els representants dels treballadors / es amb funcions específiques en matèria de prevenció de riscos laborals.

Els drets de participació i consulta que la llei reconeix als treballadors / es s'exerceixen, en general, a través d'aquests delegats / es, als quals s'atribueix, a més, una funció de vigilància i control sobre el compliment de la normativa de prevenció.

Els delegats / ades de prevenció constitueixen una representació autònoma en matèria de salut laboral en totes les empreses amb més de 5 treballadors / es. És autònoma en tant que la llei els atribueix unes competències i prerrogatives que no depenen del beneplàcit empresarial. És a dir, poden exercir les seves funcions per si mateixos. És una forma òptima de representació sindical dels treballadors / es.

Com es trien els / les delegades de prevenció ?

Llevat que per conveni s'acordi un altre sistema, els delegats / ades de personal i els membres del Comitè d'Empresa són els encarregats d'elegir els delegats / ades de prevenció entre ells. El seu nombre pot variar d'1 a 8 segons la mida de l'empresa.

Bona part de l'activitat preventiva de l'empresa depèn que s'identifiquin com a tals els riscos laborals existents. Això permetrà que la prevenció sigui una realitat en l'empresa i així la millora de les condicions de vida i de treball. Això només es pot aconseguir amb la participació activa dels treballadors en l'avaluació de riscos.

Els delegats / es i l'avaluació de riscos

Per poder exercir les funcions representatives, el delegat o delegada de prevenció ha de reunir informació sobre els riscos: no només ha d'identificar els perills en l'entorn de treball sinó també calibrar la gravetat i la urgència de la situació. Així podrà proposar mesures eficaces. Si ho necessita, ha de buscar suport i assessorament, sense trobar paralitzada / o per la possible complexitat dels problemes.

No només accidents ...

L'avaluació de riscos no està completa si no considera les condicions de treball que poden ser causa o contribuir al desenvolupament de malalties: tot i que les malalties són tan o més nocives que els accidents, el risc en el treball sol encara estar malament avaluat. Això es deu en part al fet que les malalties succeeixen mes lentament, però principalment, al fet que no es realitzen les activitats de vigilància de la salut, i no s'analitza el possible origen laboral de les malalties que pateixen els i les treballadores.