Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

Les retallades en sanitat afecten la salut dels treballadors i treballadores d'Osakidetza

30 de nov. 2015, 5:13 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

-Des de l'any 2012 a 2014, podem demostrar com les retallades aplicades a la sanitat pública han afectat directament a la salut del personal d'Osakidetza ia la qualitat assistencial que presta aquest ens públic. La fórmula del conseller Darpón de "fer més amb menys" s'ha mostrat com un fiasco rotund. Des de la Federació de Sanitat i sectors sociosanitaris de CCOO Euskadi animem als treballadors i treballadores a que portin a les mútues qualsevol incident sospitós de ser accident laboral.

On es retalla i com afecta
Les mesures d'austeritat s'apliquen a tots els nivells i abasten des cèntims a milers. Les retallades pressupostàries realitzades en la compra de material suposen un estalvi a molt curt termini a costa d'una pitjor qualitat dels mateixos. No obstant això, aquest primer estalvi es converteix en despeses extra en el mitjà i llarg termini. Per exemple, tan sols després de les nostres denúncies ha accedit la direcció a canviar les lliteres d'urgències. Abans de prendre aquesta decisió sobre el seu canvi, el personal ha patit diversos accidents laborals per sobreesforços davant el temor que se'ls pogués caure el pacient. És a dir, el que havia de ser una menor despesa, s'acaba transformant en major cost, tant econòmic com personal.
Una cosa similar passa amb les bosses de plàstic per a la recollida de roba. En aquest afany de gastar menys, s'adquireixen bosses de pitjor qualitat. En ser plàstic menys resistent per ser de menor galga, han augmentat de manera notable els trencaments de les mateixes. Això ha suposat un increment de treball, a l'haver de recollir de nou la roba des del terra augmentant el risc d'accidents laborals pels sobreesforços.
Aquests són només dos exemples però podríem aportar molts més.
D'altra banda, la disminució de personal fa que les tasques s'hagin de realitzar amb més premura, no podent dedicar el temps necessari als i les pacients. Hi ha evidències científiques que demostren que, aquesta sobrecàrrega de treball i el ritme inadequat al qual s'ha de fer, incrementa els errors, errors que de cap manera poden ser atribuïbles a la plantilla d'Osakidetza. A més, aquesta manca de temps (aquest fer més amb menys que deia el conseller) suposa un increment d'estrès que repercuteix negativament en l'ambient de treball i genera també un major nombre de conflictes interpersonals, augmentant els riscos psicosocials.
Les retallades i la seva repercussió en xifres
 Segons dades de la pròpia Osakidetza, els accidents laborals declarats a l'Hospital universitari de Creus des de l'any 2006 a l'any 2014 han tingut la següent evolució: Els números parlen per si sols. En el període de temps comprès entre l'any 2009 i el 2014, no només han augmentat el nombre d'accidents de treball sinó també el dels dies de baixa. Els gràfics de la imatge, reflecteixen els accidents declarats a l'hospital de Creus. El que han provocat les retallades és que hagin aflorat els accidents laborals que abans es feien passar per contingències comunes. Des de la Federació de Sanitat i sectors sociosanitaris de CCOO Euskadi animem als treballadors i treballadores a que portin a les mútues qualsevol incident sospitós de ser accident laboral. De la mateixa manera, és convenient posar en coneixement de les nostres seccions sindicals aquests fets, perquè pot succeir que no es tracti de fets aïllats, sinó que ens trobem amb més persones que es trobin en la mateixa situació. Quan succeeix això, s'han d'adoptar mesures correctores per a tot el servei o departament afectat, incloent una revisió de les avaluacions de riscos. Només d'aquesta manera podem visibilitzar els riscos que hi hagi en els centres de treball.