Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

La FSS CCOO-PV porta davant els tribunals a la Conselleria de Sanitat per discriminar una embarassada

13 d’ag. 2015, 4:08 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

La dona va ser requerida dues vegades al juliol per treballar en el Departament de Salut Clínic-Malva-rosa i en sengles ocasions ha estat qualificada de "no apte" pel seu estat gestacional

La Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO-PV ha portat davant els tribunals a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per discriminar a una treballadora embarassada a l'hora de contractar-en dues ocasions en el Departament de Salut Clínic-Malvarrosa. Des d'aquest sindicat es considera que la treballadora hauria d'haver estat contractada, en primer terme i, després, haver-li aplicat les mesures que vénen determinades per llei i obliguen a protegir tant la situació d'embaràs, com del fetus. Deixar de contractar una persona pel simple fet d'estar embarassada és, clarament i segons la llei, una discriminació directa que des d'aquesta organització no tolerarà. Des de la Secretaria d'Igualtat de la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO PV es defensa que el Servei de Prevenció ha anat més enllà de les seves competències en atorgar un "no apte" per qüestions d'embaràs, en comptes de proposar les mesures a aplicar en aquest cas. Aquesta situació es dóna amb més assiduïtat de la que hauria a la Conselleria de Sanitat i Salut Pública, per això des de CCOO es va a proposar en la pròxima Mesa Tècnica que es facin les avaluacions de llocs de treball amb perspectiva de gènere. Avaluacions que, d'altra banda, haurien d'estar fetes des que va sortir la Llei de Prevenció de Riscos Laborals fa 20 anys. De la mateixa manera, demanarem la relació de llocs exempts de riscos per a l'embaràs i la lactància en tots els departaments de Salut. Els fets concrets van tenir lloc el passat mes de juliol en què es va cridar a l'afectada, inscrita a la borsa d'ocupació, per treballar els mesos d'estiu a l'Hospital Clínic de València com a Tècnic de Raigs. Recursos Humans del centre deriva a aquesta professional al Servei de Prevenció, on se li realitza el reconeixement mèdic i, en conèixer que estava en estat gestacional de 5 mesos, se li dóna un "no apte" temporal. Amb aquest informe, es decideix no contractar la treballadora. Pocs dies després, la situació es repeteix. En aquesta ocasió li diuen per treballar a l'Hospital de la Malva-rosa, amb el mateix resultat: "no apta" a causa del embaràs. La treballadora, davant la reincidència discriminatòria, reclama davant la gerència del departament, des d'on la contestació és nul·la. Per tot això, des de CCOO, es considera que s'estan vulnerant els drets fonamentals d'aquesta treballadora, per la qual cosa s'ha decidit interposar una demanda contra la conselleria per aquesta vulneració. Per aquesta secretaria el suport i la protecció que les lleis fan a la dona embarassada ia la maternitat són mesures encaminades a eliminar tota forma de discriminació, però aconseguir la igualtat real passa per posar a la centre a la dona i les seves circumstàncies i aplicar-li la llei des d'aquesta centralitat. Així, segons la Llei Orgànica 3/2007, per a la igualtat efectiva de dones i homes en el seu article 8, diu que: "constitueix discriminació directa per raó de sexe tot tracte desfavorable a les dones relacionat amb l'embaràs o la maternitat." Per seva banda, la Llei 31/1995 de Prevenció de Riscos Laborals, en el seu article 26, destinat a la protecció de la maternitat, estableix que el servei de prevenció ha d'adoptar les mesures preventives adaptant el lloc de treball; canviant de lloc o de categoria en cas que no es pogués adaptar; o bé es pot declarar el pas de la treballadora afectada a la situació de suspensió del contracte per risc durant l'embaràs.