Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

El TSJPB dóna la raó a CCOO i les treballadores de les residències de tercera edat han de disposar de 10 minuts per salut laboral

16 de maig 2017, 6:05 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

• La Sala del Social del TSJPB ha desestimat íntegrament el recurs presentat per la UTE Urbi-Hiru Residència Albiz Santiago Plans contra la sentència guanyada per CCOO al gener del 2017.

El jutjat establia en la sentència una sèrie de mesures de prevenció de riscos per a les treballadores de les residències de la tercera edat, sent la principal d'elles el dret a disposar de 10 minuts dins la seva jornada de treball per a la seva higiene personal i així evitar els riscos biològics, computant aquests 10 minuts com a temps de treball efectiu. S'establia també l'obligació de l'empresa de rentar els uniformes de la plantilla i de posar a la seva disposició dos taquilles per separar la roba de treball i la de carrer. A més, estableix explícitament que aquestes mesures no poden suposar cap cost econòmic, ja que fins ara l'empresa cobrava a les treballadores per la neteja de l'uniforme. Aquests 10 minuts dins la jornada, suposarien unes 40 hores a l'any per cada treballadora, que ascendirien fins a les 80 hores anuals si se li afegeixen altres 10 minuts abans de cada menjar com també possibilita la sentència.

Les sentències es basen en el que estableix el RD 664/1997 sobre la protecció dels treballadors contra els riscos relacionats amb l'exposició a agents biològics durant el treball. Totes aquestes mesures seran d'aplicació per aquell personal que estigui exposat a riscos biològics segons l'avaluació de riscos del seu lloc. Per això, el sindicat ha remarcat la importància del treball diari en matèria de prevenció de riscos laborals, ja que "només amb una bona detecció i avaluació de riscos és possible aconseguir totes les mesures de seguretat necessàries per a les treballadores i treballadors".

Tot i que la sentència afecta una única residència, les mesures són extrapolables a qualsevol altra residència de la tercera edat que reculli els riscos biològics en les seves avaluacions de riscos. Per això, la Federació de Sanitat de CCOO d'Euskadi ha instat les patronals del sector a assumir el més aviat possibles aquestes mesures de seguretat, ja que "el garrepa en salut laboral no beneficia ni a patronals ni a treballadores i treballadors".