Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

El sindicat detecta que només es declaren el 3% de les malalties professionals d'origen laboral

26 de gen. 2015, 8:36 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

Des de l'any 2006 s'està produint un augment dels processos de malaltia professional sense baixa, donant lloc al fenomen denominat pel sindicat com 'presentisme laboral'. A CCOO li preocupa especialment el subregistre de malalties professionals que és del 97,03% dels casos existents, és a dir, el sindicat denuncia que a Granada només es registren el 3% de les malalties laborals. Així ho han confirmat en roda de premsa el secretari general de CCOO Granada, Ricardo Flores, la responsable de Salut Laboral de CCOO Andalusia, Núria Martínez Barco, i la secretària d'Acció Sindical de CCOO Granada, Maria José López, que han presentat dades relatives l'impacte de malalties d'origen laboral a Andalusia, ia Granada.

Treballadors de la Construcció

Segons les dades del CEPROSS (Cens de Malalties Professionals de la Seguretat Social) a Andalusia, s'han registrat en el passat un total de 806 casos de malalties professionals, 510 en homes i 296 en dones, sent Sevilla la província que més casos registra i Jaén la que menys. A Granada s'han declarat en 2014 (dades de la Direcció General de Seguretat i Salut de la Conselleria d'Economia, Innovació, Ciència i Ocupació de la Junta d'Andalusia) 44 malalties laborals, totes elles de caràcter lleu. No s'ha registrat cap malaltia laboral greu, així com cap cas mortal per malaltia relacionada amb la feina. Sent la patologia més prevalent la osteomuscular, per a tots dos sexes. Seguida per alteracions del benestar psicològic (estrès, ansietat, depressió), més freqüents en les dones. En tercer lloc, també per a tots dos sexes i amb certa major freqüència en dones, apareixen molèsties del tipus mal de cap o fatiga visual. Aquest subregistre, denúncia CCOO, comporta a Granada 1 Cost Sanitari Públic (cost d'atenció primària, atenció farmacèutica i atenció especialitzada) que és assumit pel Sistema Sanitari Públic Andalús i és d'aproximadament 40 milions d'euros. Les enfermermedades musculoesquelètiques són les que més costos econòmics suposen, seguides de les malalties mentals com ansietat, depressió o estrès. Per tant, CCOO Granada conclou que és fonamental conèixer l'impacte real i les característiques de les malalties d'origen laboral, per planificar adequadament les estratègies preventives i assistencials necessàries per minimitzar els danys del treball sobre la salut, i adoptar a Andalusia mesures que acabin amb l'important subregistre existent i afavorir l'aflorament de les mateixes. En relació a la sinistralitat, l'any 2014 es van registrar a Andalusia un total de 80 accidents mortals en el treball, 29 d'ells per infart i un augment de la sinistralitat del 27%. A Granada es van registrar un total de 10 accidents laborals amb resultat de mort. No obstant això, a tot això la resposta de la Junta d'Andalusia ha estat retallar en un 60% en el pressupost en matèria de prevenció de riscos. Per tot això, CCOO va iniciar una campanya intensiva amb visites als centres de treball per denunciar incompliments de l'empresariat davant la Inspecció.