Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

Els accidents de treball fora de control en el primer semestre de 2015

31 d’ag. 2015, 9:58 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

Per a CCOO, la precarietat laboral i el deteriorament de la prevenció de riscos en les empreses disparen el nombre d'accidents i de morts a la feina, reflectits en les estadístiques corresponents al primer semestre de l'any que publica al seu web el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social.

Les xifres ofertes avui pel Govern apuntalen la tendència d'increment de la sinistralitat laboral iniciada fa diversos trimestres i que CCOO ve denunciat. El nombre total d'accidents amb baixa va augmentar en els primers sis mesos de l'any en un 6,7% respecte al mateix període de l'any anterior (un 6,6% en els succeïts en jornada de treball i el 7,7% in itinere) . Aquest increment també es manifesta en l'índex d'incidència, que mostra la sinistralitat relativa expressada en nombre d'accidents per cada 100.000 treballadors, que creix un 3,3%. A més l'augment de la sinistralitat està generalitzat, tant en termes absoluts com relatius, afectant a les quatre grans divisions de l'activitat econòmica.

No obstant això, les dades més preocupants els llança la sinistralitat mortal: 285 treballadors han perdut la vida en el primer semestre de l'any, 9 més que el 2014, fet que suposa un augment del 3,3%. La dada és encara més greu en el cas dels accidents mortals en jornada de treball: 239 morts, 16 més que l'any anterior i un increment del 7,2%. L'índex d'incidència de mortals també s'incrementa en un 3,9. És especialment preocupant el cas de la indústria, amb un augment del 30,4% en el nombre d'accidents mortals i del 27,9% en l'índex d'incidència.

"Els accidents de treball estan mostrant la veritable cara de la recuperació econòmica que tracta de vendre'ns el Govern del Partit Popular", afirma Pedro J. Linares, secretari de Salut Laboral i Medi Ambient de CCOO. "L'augment dels índexs d'incidència ens indica que la sinistralitat està augmentant a un ritme molt superior a l'ocupació. I són fenòmens directament relacionats, ja que els llocs de treball que es creen són d'escassa qualitat, precaris, temporals, a temps parcial, i amb la por de perdre la feina com a principal instrument per disciplinar les plantilles. Si a això afegim que la prevenció de riscos en les empreses ha estat una de les primeres víctimes de la crisi econòmica, el panorama que es presenta a curt i mig termini és desolador ".

Segons el parer de Linares, "el marc legal de la prevenció de riscos podria convertir-se en paper mullat amb l'esquema de relacions laborals configurat per la Reforma Laboral i tota la legislació regressiva aprovada en les últimes legislatures. El Govern ha perdut el control sobre la salut i la seguretat en el treball i només podrà invertir aquesta tendència amb una profunda reformulació de les seves polítiques que permeti recuperar els treballadors l'exercici efectiu dels drets laborals ".