Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

El càncer d'origen laboral, un forat negre de la prevenció a Espanya

6 de febr. 2017, 11:05 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

Les mútues només han comunicat 35 casos de càncer d'origen professional el 2016 a Espanya, 14 d'ells sense baixa laboral, tot i que les estimacions més prudents situen al voltant de 10.000 els casos anuals a casa nostra. Aquest subregistre priva els treballadors afectats de les prestacions derivades de la contingència professional i té elevadíssims costos per als sistemes públics de salut, ja que les Mútues els traslladen els costos econòmics dels tractaments que elles haurien d'assumir.

Càncer 0 en el treball.

La incidència dels casos de càncer a Espanya està en augment, prop de 248.000 nous diagnòstics en 2015 al nostre país, tal com ha informat recentment la Societat Espanyola d'Oncologia Mèdica, però la notificació de cas d'origen professional segueix estancada en unes xifres escandaloses. En 2016 les Mútues col·laboradores amb la Seguretat Social tan sols van comunicar 36 casos, 22 amb baixa i 14 sense baixa, el que contrasta amb les estimacions més prudents que eleven a 10.000 els casos de tumors deguts a exposició a agents cancerígens en el treball. Aquestes xifres concorden amb les dades de la Comissió Europea que estima que el càncer és el responsable del 53% de les morts produïdes pel treball a la UE.

Aquest subregistre del càncer professional està privant als treballadors afectats de les prestacions derivades de la contingència professional, està tenint uns elevadíssims costos per als sistemes públics de salut ja que les Mútues els traslladen els costos econòmics dels tractaments que elles haurien d'assumir, i està restant eficàcia als sistemes preventius perquè el que no es registra no es prevé.

A l'entorn del Dia Mundial del Càncer, CCOO reclama a les administracions un compromís per afrontar el càncer laboral, posant als treballadors afectats en el centre de les seves polítiques. El nostre sindicat considera que no poden tornar a repetir situacions com les generades per la recent sentència de Tribunal Suprem que per una simple qüestió procedimental anul·la les sentències anteriorment aconseguides pels extreballadors i les seves famílies de l'antiga fàbrica d'Uralita a Getafe, obligant-los a retornar les indemnitzacions rebudes.

També es fa absolutament necessari impulsar mesures que facilitin l'eliminació d'agents cancerígens en els centres de treball, agilitzar els processos de revisió de la llista de malalties professionals amb l'actual evidència científica o estendre el dret a la vigilància de la salut postocupacional al conjunt de treballadors exposats a agents cancerígens tal com exigeix la legislació en vigor, sense oblidar el finançament de línies específiques de recerca en cancerígens presents en les empreses espanyoles