Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

CCOO reclama un canvi de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals

11 de nov. 2015, 7:13 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

CCOO ha celebrat a Còrdova una trobada de delegats i delegades de prevenció de tota Andalusia, més de 300, que sota el títol "20 anys d'intervenció sindical en seguretat i salut laboral" commemora el XX aniversari de la promulgació de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals (LPRL).

Els responsables sindicals de Salut Laboral van admetre que la llei "va ser avançada per al seu temps", com ha afirmat la secretària de Salut Laboral d'Andalusia, Núria Martínez, i "va suposar un canvi radical en la prevenció de riscos", ha afegit el responsable de Salut Laboral de la CS de CCOO, Pedro Linares, qui ha matisat, però, que dues dècades després de la seva aprovació "avui el principal repte que tenim és intentar adequar-la als reptes que té el model productiu".

Precisament als canvis en el model productiu que han produït les reformes laborals atribueix el sindicat l'increment en la sinistralitat que es ve produint des de 2013 i que a aquestes dates situa a Còrdova com la cinquena província espanyola amb major índex de sinistralitat i la setena amb més accidents mortals, va recordar el secretari general de CCOO de Còrdova, Rafael Rodríguez, qui ha remarcat que "és matèria de preocupació que les nostres delegades i delegats facin la seva feina en les millors condicions possibles".

En els últims anys s'està produint un increment de la sinistralitat que el sindicat el situa, principalment, "per canvis operats en el model productiu", va dir Linares que va afegir que les reformes laborals han generat "problemes de llarg abast" i que "amb l'alta rotació en l'ocupació, la precarietat absoluta, la durada tan curta dels contractes -gairebé el 40% dels contractes que es realitzen a Espanya tenen una durada menor d'un mes i el 25% duren menys de set dies-, de aquesta manera és impossible donar formació i donar les capacitats mínimes a les persones quan s'incorporen a un lloc de treball ".

"L'alta rotació en l'ocupació, l'altíssima intensificació del treball tant física com mentalment està determinant l'assumpció de riscos per part dels treballadors i treballadores i un increment de la sinistralitat", ha remarcat Linares.

En aquest sentit, "Andalusia amb aquest 33% d'atur, una precarietat absoluta, una impunitat tremenda a les empreses per actuar com vulguin, una absència d'inversió de les empreses en mesures preventives, un augment tremend de l'economia submergida amb la permissivitat de les administracions perquè sigui el matalàs de la conflictivitat social, una passivitat tremenda de les administracions, i en concret de la Junta d'Andalusia, dóna com a resultat un augment de la sinistralitat ", ha assenyalat el secretari general de CCOO d'Andalusia, Francisco Carbonero.

Carbonero ha anunciat l'inici d'una etapa de pressió i mobilització per reprendre el camí de la prevenció perquè "està absent de tot el debat polític". Mostres d'això és que el Govern de la Junta encara no hagi nomenat director general de Treball, Seguretat Social i Prevenció, o que s'estigui desmantellant l'Institut Andalús de Prevenció perquè les quanties de les sancions per incompliment de la llei que s'havien compromès a destinar no li arriben.

A tot això s'uneix el trasllat de costos de les mútues al sistema públic de salut, que CCOO xifra en uns 500 milions d'euros anuals a Andalusia que "s'estalvien les empreses" entre les que creix la sensació d'impunitat per la manca d'una política de prevenció.

Per això, CCOO exigeix ​​que es dinamitzi l'Institut de Prevenció, que ha estat "una lluita tremenda i una conquesta dels treballadors", ha puntualitzat Carbonero, que ha insistit en la necessitat d'establir una estratègia per tornar al camí de la disminució dels accidents de treball.

Segons dades de la Direcció General de Relacions Laborals i Seguretat i Salut Laboral de la Junta, fins a setembre s'han produït a Andalusia 65.607 accidents lleus, 5.810 d'ells a Còrdova, 828 greus, dels quals, 95 a la província cordovesa, i 79 mortals, 9 d'ells a Còrdova.