Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

CCOO reclama el control i l'eliminació de l'exposició a agents cancerígens en l'entorn laboral

19 d’oct. 2015, 13:12 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

-El càncer de mama és el tumor més freqüent en les dones dels països industrialitzats. Segons l’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC), té una incidència anual de més de 25.000 casos a Espanya i suposa el 29% del total de tumors femenins. Tot i ser una malaltia amb alt nombre de supervivents, les darreres dades disponibles, del 2012, recullen que va provocar la mort de 6.075 dones a Espanya.

Les causes del càncer són molt variades i la recerca científica ha identificat nombrosos factors de risc de la malaltia relacionats amb factors genètics, alimentaris, sanitaris, d'estil de vida, laborals i d'exposició a factors ambientals.

Els factors genètics hereditaris per si mateixos contribueixen relativament poc al risc de desenvolupar un càncer de mama. Tot i així hi ha molts estudis sobre el paper dels gens, el mal anomenat estil de vida (fumar, dieta, exercici) i altres factors de risc com els fàrmacs. Tots aquests factors, però, no expliquen les causes del càncer completament i investigadores i investigadors pensen que la influència dels factors ambientals és molt important en el desenvolupament de la malaltia.

En relació amb les causes d’origen laboral hi ha dues grans evidències científiques:
- S’ha demostrat que els contaminants ambientals tenen un paper important en el risc de contraure un càncer de mama. Molts d’aquests contaminants són directament cancerígens o actuen com a alteradors endocrins. Entre ells són de gran importància: el benzè de la gasolina, els hidrocarburs aromàtics policíclics (dels tubs d’escapament dels vehicles i la contaminació atmosfèrica), els productes de desinfecció de l’aigua, els bifenils policlorats, el ftalat de dial·lil, l'òxid d’etilè, el bisfenol A, la dioxina, els solvents clorats i els pesticides.
- El treball nocturn s’estima que pot fer augmentar les possibilitats que una dona desenvolupi càncer de mama en un 30%. El treball nocturn se situa, per tant, en el mateix ordre de factors de risc que la mutació genètica, que tenir el primer embaràs a una edat tardana o que el tractament hormonal.

De fet, a Dinamarca ja s’han reconegut casos de càncer de mama com a malaltia professional secundària de treball nocturn, i la IARC (Agència Internacional d’Investigació del Càncer) a finals del 2007 el va catalogar com a probable carcinogen per a humans, però sense evidència científica suficient.

A pesar de constituir un dels més greus i estesos problemes de salut pública del país, els programes sanitaris adreçats a combatre i prevenir aquesta malaltia es continuen centrant, quasi de forma exclusiva, en la prevenció dels factors de risc individuals (dieta, hàbits, etc.) en lloc de fer-ho sobre els factors de risc col·lectius (exposició laboral, exposició ambiental, etc.).

Per això, avui, Dia Internacional contra el Càncer de Mama, des de CCOO exigim que:
- Les mútues d’accidents de treball i malalties professionals, responsables de la seva declaració, reconeguin i registrin els casos de càncer d’origen professional.
- S’avaluï també aquest risc laboral en el conjunt de les empreses i s’incorpori a les polítiques de prevenció que han de dur a terme els empresaris, evitant l’exposició diària de les treballadores i treballadors a aquest risc.
- Les polítiques sanitàries també adrecin la prevenció d’aquesta malaltia cap als factors de risc ambientals i col·lectius, per garantir la protecció del conjunt de la població, i desenvolupin sistemes d’informació que ens donin dades periòdiques sobre la localització i l’exposició ambiental i dades de salut.
- Les polítiques laborals impulsin campanyes de reconeixement, identificació, avaluació i intervenció dels riscos laborals, relacionats amb aquesta malaltia a les empreses, i es faci una vigilància de la salut específica en aquest tema.

Per aquest motiu, CCOO volem donar suport a les persones afectades i exposades als riscos relacionats amb el càncer de mama, amb la campanya Càncer Zero amb l’objectiu d’eliminar i/o controlar l’exposició a agents cancerígens en l’entorn laboral.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 19 d’octubre de 2015