Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

CCOO rebutja la reforma de les mútues, que hauria de ser el resultat d'un consens

22 de jul. 2014, 23:46 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

El text de Llei de Mútues aprovat en el Consell de Ministres ha estat traslladat a les centrals sindicals per al seu coneixement sense existir un marc real de diàleg social en una qüestió transcendental per a la salut i la seguretat dels treballadors.

La reforma de la Llei de Mútues aprovada avui en el Consell de Ministres reforça, contra el criteri expressat pels sindicats, el caràcter privat d'aquestes entitats i els manté competències que han anat assumint al llarg dels anys (gestió de la prestació econòmica d'IT per contingència comuna, prestació per fill malalt, cessament d'activitat d'autònoms), el que sembla qüestionar, de forma injusta, la capacitat, al nostre parer més que acreditada de l'Institut Nacional de la Seguretat Social, del Servei Públic d'Ocupació i dels mitjans públics per gestionar aquestes prestacions.
El Govern manté un criteri allunyat de la prevenció de riscos laborals i no acaba de fixar un compromís ferm de Seguretat Social amb el finançament d'activitat preventiva, alhora que força la venda o dissolució de les Societats de Prevenció adscrites a les Mútues sense comprometre un diàleg pausat que eviti perjudicar aquest sector. Amb el text actual no garanteix la qualitat dels serveis, ni l'estabilitat en l'ocupació, ni la continuïtat del treball d'aquelles societats de prevenció que eren eficaços en la reducció i control de danys.
Encara que en relació als primers esborranys del RD de gestió de la IT en els primers 365 dies, el Govern retira a les Mútues la possibilitat d'alta davant el silenci administratiu dels serveis públics de salut, la reforma reforça, de manera absurda, les capacitats de control de les mútues des del primer dia de baixa, establint un procediment pel qual poden proposar l'alta a la inspecció mèdica del sistema públic de salut i de no ser atesa aquesta petició en 5 dies, se'ls obre la possibilitat de presentar recurs davant el INSS que disposaria de 4 dies per resoldre l'expedient. A més, atorga a les Mútues la capacitat de declarar justificada o no la incompareixença del treballador davant d'una proposta de revisió mèdica per part de la Inspecció Mèdica del Sistema Nacional de Salut, en una delegació de funcions de control que rebutgem. Totes aquestes modificacions es recolzen en criteris economicistes (evitar un excessiu absentisme laboral, al nostre parer inexistent) apartant de les prioritats la recuperació de la salut dels treballadors.
És cert que la reforma ajusta els recursos de les reserves de les que poden disposar les Mútues, però es mantenen alguns conceptes indeterminats que generen dubtes per l'ús que es pugui fer d'aquests recursos públics gestionats per les entitats col · laboradores. Fins i tot la seva nova denominació (mútues Col · laboradores de la Seguretat Social) no dissimula que en un futur se'ls pugui seguir derivant competències públiques.
L'Administració, malgrat la seva opció pel reforç de les Mútues, manté criteris de direcció i tutela sobre les mateixes i clarifica les responsabilitats dels seus Presidents i Juntes Directives, encara que en la nostra opinió hauria d'haver aprofundit en aquesta línia de control públic, sobretot si es tenen en compte els casos de malversació de recursos en l'històric d'algunes mútues.
l'opinió de CCOO el Govern ha perdut l'ocasió de consensuar una llei que pogués perdurar futur per l'establiment d'unes bases que comptessin amb l'aprovació de tots els implicats en aquest sector, tan important, ja que estem parlant de la salut dels treballadors i treballadores.