Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

CCOO inicia una campanya per exigir mesures preventives enfront de les exposicions al radó en l'entorn laboral

15 de nov. 2017, 9:38 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 15 de nov. 2017, 9:41 ]

Un estudi sobre exposició laboral a radó de la Universitat de Santiago de Compostel·la, l'Institut de Radó de Galícia i ISTAS-CCOO exposa la rellevància d'aquest cancerigen en l'entorn laboral. L'OMS ho considera la segona causa de càncer de pulmó després del tabac, pel que representa el principal agent laboral conegut en relació amb el càncer de pulmó, un cop prohibit el fum del tabac en els espais laborals del nostre país.

El radó és un gas radioactiu d'origen natural, classificat per l'Agència Internacional per a la Investigació del Càncer (IARC) com a cancerigen en humans. L'OMS ho considera com la segona causa de càncer de pulmó després del tabac, pel que representa el principal agent laboral conegut en relació amb el càncer de pulmó, un cop prohibit el fum del tabac en els espais laborals del nostre país. La seva presència és més acusada en zones de sòls granítics sent Galícia, Castella la Manxa, Castella Lleó, Madrid i Extremadura les comunitats autònomes que presenten el major nombre de zones de majors concentracions. Malgrat tot això es tracta d'un risc laboral desatès per la prevenció espanyola.

La legislació vigent a Espanya (RD 783/2001 que aprova el Reglament de protecció sanitària contra radiacions ionitzants -RPSRI- desenvolupat posteriorment per la Instrucció IS-33 del Consell de Seguretat Nuclear), obliga els empresaris a declarar, davant l'autoritat d'indústria de la seva CCAA, l'existència de fonts de radiació naturals en les seves empreses i ha de realitzar els estudis necessaris per a determinar el grau d'exposició de treballadors i públic en general. A CCOO només ens consta l'existència de mecanismes per a realitzar la declaració d'activitats en les que hi ha fonts naturals de radiació a Castella-la Manxa i Andalusia, a través de pàgines web.

Els nivells de referència que fixa la IS-33 són:

<600 Bq / m3: no cal control.600-1000 Bq / m3: s'ha d'aplicar un nivell baix de control.> 1000 Bq / m3: s'ha d'aplicar un nivell alt de control.

El 2013 es va aprovar la Directiva 2013/59 / EURATOM, el termini de transposició finalitza el 6 de febrer de 2018. Aquesta obliga a actualitzar els nivells ambientals màxims indicats per al medi laboral a la Instrucció IS-33, a 300 Bq / m3. A més, s'ha d'establir un Pla Nacional de Radó.

L'estudi realitzat per la Universitat de Santiago de Compostel·la, l'Institut de Radó de Galícia i ISTAS-CCOO, amb el suport d'una beca de la Fundació Prevent, ha instal·lat mesuradors de radó en 250 empreses de Galícia, Madrid, Castella-la Manxa i Castella-Lleó que han estat seleccionades atenent a la seva localització en zones d'alta i mitja presència de radó segons el mapa predictiu del Consell de Seguretat Nuclear.

Els resultats posen de manifest que l'exposició a concentracions importants de radó en l'àmbit laboral és un problema molt rellevant per als treballadors en zones de risc mitjà i alt d'aquestes comunitats autònomes. El 27% de les mesures realitzades supera la concentració de referència establerta per la nova directiva europea per a llocs de treball (300 Bq / m3). Aquests resultats recorden que, a més de les exposicions domiciliàries, poden existir exposicions a nivells alts de radó en els llocs de treball.

És fonamental l'actuació de les autoritats d'indústria, responsables de vigilar el compliment de la normativa vigent en l'àmbit laboral, i d'elaborar el Pla Nacional que haurà d'incloure mesures per promoure els mesuraments de radó en llocs de treball així com facilitar mesures de remediació quan es superin aquests nivells, per reduir-los de manera immediata.

Un altre resultat important d'aquest estudi és el molt escàs coneixement sobre el risc per a la salut que suposa el radó en el medi laboral. És fonamental que les autoritats informin a la població treballadora ia les directives de les empreses per aconseguir la seva implicació. En aquesta labor, tenen un paper molt important les autoritats laborals i sanitàries.

La transposició de la nova Directiva Europea com més aviat millor, en tot cas dins el termini fixat del 6 de febrer, és fonamental. La Secretaria d'Estat d'Energia ha obert el passat 19 d'octubre un període per a la participació pública.

Davant d'aquesta situació, Pedro J. Linares, secretari de Salut Laboral de CCOO, ha assenyalat que "resulta imprescindible traslladar la Directiva EURATOM i revisar la resta de la normativa per adaptar-la als nous límits i determinar la responsabilitat dels agents concernits en la protecció de la salut i la seguretat dels treballadors. Des de CCOO posarem en marxa una acció per, d'una banda, informar i formar els nostres delegats i delegades ia les seccions sindicals amb l'objectiu d'incloure l'exposició a concentracions excessives de radó en les polítiques preventives de les empreses i, de l'altra, desplegar la nostra acció institucional perquè les administracions públiques amb competències en la matèria compleixin amb el que exigeix ​​la normativa ". "