Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

CCOO denuncia un augment de la sinistralitat laboral a 2014

2 de març 2015, 5:29 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

-Les dades de sinistralitat laboral corresponent a 2014 publicades avui pel Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, tot i que es tracta de dades provisionals, mostren un increment dels accidents tant en termes absoluts com relatius i confirmen el deteriorament de les condicions de treball i de la prevenció de riscos laborals a Espanya.

Encara que es tracta encara de dades provisionals, l'avanç de sinistralitat laboral corresponent al període gener-desembre de 2014 confirma la preocupant tendència d'increment d'accidents de treball que CCOO ve denunciant des de fa mesos i el seu caràcter general, ja que s'expressa tant en termes absoluts com relatius (índexs d'incidència) i afecta tots els sectors de l'activitat econòmica. El nombre total d'accidents amb baixa en jornada treball el 2014 ha crescut respecte a l'any anterior, cosa que no succeïa des de 2007, en un 3,2 % i en un 1,6% en el cas dels accidents mortals, trencant una tendència que es perllongava des de 2006. Només es produeix un descens en el cas dels accidents greus (-4,6%), el que segons el parer de CCOO només pot explicar-se perquè molts d'aquests sinistres s'estiguin notificant com a lleus. Els accidents in itinere també han crescut en un 2,3%. Pel que fa als índexs d'incidència (indicadors que estimen el nombre d'accidents per 100.000 treballadors i que ja van experimentar increments el 2013) mantenen la seva tendència a l'alça en el cas del total d'accidents (+ 1,6%) i s'estabilitzen per als mortals (0,0%). Si tenim en compte els quatre grans sectors de la producció l'increment del total d'accidents afecta tots ells, igual que als seus índexs d'incidència. Si atenem als accidents mortals és especialment dramàtica la situació del sector agrari (+ 52,9% en termes absoluts i + 45,2% en índex d'incidència) i de la construcció (+ 11,3% i 13,8% respectivament ). Només la indústria i els serveis mostren descensos dels accidents mortals encara que en menor proporció. Segons Pedro J. Linares, secretari de salut laboral i medi ambient de CCOO, "el nostre sindicat adverteix que precarització del mercat de treball, la pèrdua de centralitat de la negociació col·lectiva i la por a perdre la feina estan provocant una degradació de les condicions de treball en les empreses que finalment acaba per reflectir-se en les estadístiques de sinistralitat. El model de sortida de la crisi basat en l'austeritat, les retallades i la devaluació interna que ens proposen des dels governs europeus està tenint unes conseqüències nefastes en termes de salut pública i de salut laboral i Lasta les possibilitat de recuperació econòmica en traslladar tots aquests costos al Sistema Nacional de Salut ". "Les Reformes Laborals aprovades pels Governs espanyols" ha afegit Linares "són incompatibles amb el dret a la salut recollit en la Constitució Espanyola i amb un model eficaç i just de prevenció de riscos laborals a l'empresa".