Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

CCOO denuncia que Osakidetza està condemnada a pagar 60.000 euros a un treballador per no evitar-riscos psicosocials

23 de gen. 2018, 6:00 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

Resultat d'imatges de riesgos psicosociales ccoo

La Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO Euskadi (FSS-CCOO Euskadi) ha denunciat que Osakidetza ha tornat a ser condemnada a indemnitzar un treballador de la seva plantilla, aquest cop un dels seus metges de Salut Laboral, per no haver pres cap mesura per evitar-li els riscos laborals, tot i ser coneixedora dels mateixos. Amb aquest, ja són cinc els casos en què Osakidetza ha estat obligada a indemnitzar els seus professionals per no prendre mesures de salut laboral per protegir la seva plantilla. Algun d'aquests cinc casos ha acabat fins i tot en una incapacitat permanent.

La situació va començar a enterbolir-quan el treballador, ja en 2004, va sol·licitar a Osakidetza un lloc adequat a la feina que havia de dur a terme i va haver de recórrer a Osalan per a això. Després d'això ia petició pròpia, va ser traslladat de centre de treball per motius de salut.

Però el conflicte es va agreujar de manera patent el 2011 entre el treballador i la direcció de la seva organització de serveis. Tal com recull la pròpia Inspecció de Treball, "La relació professional i personal entre tots dos s'ha deteriorat greument a causa de múltiples raons." Aquest assumpte, va ser tractat a més en el Comitè de Seguretat i Salut Laboral i fins i tot es va posar en coneixement de la direcció de Recursos Humans d'Osakidetza. El treballador, va sol·licitar en nombroses ocasions a Osakidetza que se solucionés la seva situació i que es avaluessin els riscos psicosocials del seu lloc, però Osakidetza no va fer cap de les dues coses. Aquesta situació laboral va derivar en fins a cinc baixes del treballador per motius com trastorn depressiu, "ansietat generalitzada en relació a l'estrès laboral" o "reacció depressiva prolongada"

La sentència, fa seu l'informe de la Inspecció de Treball quan diu que els protocols contra l'assetjament són deficients, entre d'altres motius perquè "és totalment irregular que un comandament directiu, sigui del rang que sigui, pugui decidir motu proprio no utilitzar-lo". I és que la sentència ho posa negre sobre blanc: "si bé es va seguir el procediment de canvi de lloc de treball en l'any 2004, no va ser així posteriorment en el suscitat a partir de l'any 2011, no activant tampoc el protocol interessat davant d'una situació de conflicte clarament existent ".

Queda de manifest que Osakidetza era coneixedora de la situació i que no va prendre cap mesura adequada per resoldre el conflicte en més de 4 anys, el que va causar greus danys a la salut del treballador, que ara haurà de ser indemnitzat amb 60.000 euros, a més de tenir de posar "fi de forma immediata als incompliments i que prengui les mesures necessàries per atendre els riscos psicosocials en el servei".

El sindicat ha instat Osakidetza al fet que, d'una vegada per totes, abordi de manera adequada l'avaluació dels riscos psicosocials de cada lloc de treball de la seva plantilla, comptant amb la representació legal de les treballadores i treballadors, com així han instat ja tant Osalan com la Inspecció de Treball. No fer-ho està suposant un greu perjudici per als seus treballadores i treballadors i està costant una bona quantitat de diners de tota la ciutadania en concepte d'indemnitzacions.