Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

CCOO denuncia que l'avantprojecte de Llei de mútues atorga més poder als empresaris

26 de des. 2013, 9:58 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

CCOO ha mostrat el seu rebuig, tant pel fons com per la forma en què s'ha gestionat, a l'avantprojecte de llei per a reforma la Llei de Mútues plantejat pel Govern, ja que posa en mans de les associacions d'empresaris més competències per a la concessió, gestió i extinció de prestacions del sistema de la Seguretat Social, i desplaça al sistema públic en la decisió sobre la malaltia comuna. "Un pas més cap a la privatització, com ja ha passat amb la prevenció de riscos laborals", segons adverteix el sindicat.

L'avantprojecte de Llei de mútues atorga més poder als empresaris

"Amb aquest avantprojecte es qüestiona seriosament la capacitat de la Seguretat Social per gestionar les prestacions del sistema, ja que es pretén que les mútues tinguin la clau per a l'accés a les prestacions ia la sanitat de la major part dels treballadors, atorgant-los més capacitat no només d'oferir prestacions sanitàries en el cas de les contingències professionals, sinó d'establir els criteris per a l'accés a les prestacions econòmiques de diversa índole i la seva facultat per a l'extinció ", denuncia Pedro J. Linares, secretari confederal de Salut Laboral i Medi Ambient de CCOO. Ens trobem, per tant, amb un model que troba al sistema públic i cedeix a les mútues àmplies capacitats en la concessió, gestió i extinció de prestacions del sistema de la Seguretat Social CCOO denuncia que amb aquest avantprojecte s'ha precipitat una decisió, sense diàleg social, ni sensibilitat per la cosa pública. Un cop més, l'Executiu ha fet cas omís de tots els agents compromesos i principalment de les propostes dels treballadors per mitjà dels seus representants. Tampoc s'han tingut en compte les reclamacions de la inspecció mèdica, ja que s'estableix un procediment que fa responsables a aquests últims de les conseqüències sanitàries d'actes presumptes impulsats pels gestors econòmics de la prestació. Així mateix, es criminalitza la víctima de l' malaltia i el fa objecte de seguiments i controls no justificats per actes mèdics.L'objectiu de seguretat jurídica i transparència no s'aconsegueix, al contrari es vicia amb un procediment sense garanties per als treballadors i treballadores afectats. CCOO adverteix, així mateix, que no s'aborda la necessària dotació de recursos públics per polítiques de prevenció que fins avui financen amb una part dels resultats econòmics positius de les mútues. La prevenció és el tancament del cercle imprescindible d'un sistema que pretén vetllar per l'assistència sanitària enfront dels danys i l'adequada gestió de les prestacions. Tenint en compte que des de la vigència de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals s'han reduït els índexs de sinistralitat en un 50% i només una política mantinguda d'inversions en prevenció pot seguir garantint aquests resultats. El sindicat considera que amb aquest avantprojecte de llei de mútues s'insinua un model dual sanitari, un per a treballadors en actiu gestionat principalment per les mútues i un altre per a la resta de la població.Al mateix temps que deixa al mercat l'activitat preventiva, a la qual aquest text també dóna l'últim toc d'alerta, obligant a les mútues a desprendre dels seus actius en les societats de prevenció abans de finals de 2014, per deixar en mans de la lliure competència del mercat la major part de l'activitat preventiva de les empreses.