Inici‎ > ‎Notícies Salut Laboral‎ > ‎

Cal fer visibles els riscos laborals que afecten les dones més enllà dels relacionats amb l'embaràs o la lactància

24 de juny 2014, 23:07 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB
  • "La prevenció de riscos té sexe", és una de les principals conclusions de les jornades.
  • Cal intervenir amb perspectiva de gènere des de l'origen, des de l'avaluació per evitar qualsevol dany sobre la salut

En una jornada sindical sobre Salut Laboral i Dona, s'ha insistit en la importància que la dona s'incorpori activament a la prevenció de riscos per fer visibles els problemes que afecten el sector femení més enllà dels relacionats amb l'embaràs o la lactància. "Homes i dones no som iguals ni tenim les mateixes condicions sociolaborals, i això té uns efectes molt importants sobre la nostra salut, que si no s'intervé des de l'origen, provocarà danys principalment sobre les dones, que som les més invisibilitzades, i el dret a la seguretat i la salut en el treball, és un dret de totes les persones treballadores ", ha indicat Isabel Delgado responsable de Salut Laboral de CCOO Jaén durant la inauguració de les jornades

Cartell de la campanya

La Jornada que ha estat desenvolupada des de les secretaries de Salut Laboral i de Dona, i que ha comptant amb la presència de la responsable andalusa de Salut Laboral de CCOO, Núria Martínez, ha tingut com a objectiu dotar els delegats i delegades de les eines fonamentals per treballar en els seus centres de treball amb especial atenció a la salut laboral, des d'una perspectiva de gènere. "La salut laboral té dues potes fonamentals. Una és els accidents de treball i l'altra les malalties professionals ", explicava Martínez qui cridava l'atenció sobre el fet que mentre els homes pateixen més accidents laborals, les dones pateixen més malalties professionals, però la immensa majoria de la inversió en salut i seguretat laboral va destinada a la prevenció d'accidents i no de malalties que en molts casos no són reconegudes com a tals. I és que, encara que en les malalties provocades pel treball en l'estadística apareixen amb més presència els homes, el sindicat conclou que les dones resulten afectades en major mesura per les malalties professionals.Martínez ha afirmat també, que el desenvolupament normatiu actual és "insuficient" perquè hi hagi una igualtat efectiva entre dones i homes en l'àmbit de la prevenció i que per corregir-és fonamental el paper dels delegats i delegades sindicals. Delgado, per la seva banda , ha insistit que hi ha molts factors que fan que hi hagi diferències entre com afecten els riscos a dones i homes en els seus llocs de treball i no només són els de tipus biològic o els relacionats amb la maternitat, sinó també els derivats de la situació sociolaboral de les dones, que pateixen més precarietat, pitjors salaris, la impossibilitat d'accedir a determinats llocs de treball, de promocionar o de conciliar, etc,, factors que comporten riscos com la doble presència, lesions múscul-esquelètica o els anomenats riscos psicosocials (estrès, ansietat, depressió, etc.), "fins i tot el risc químic no afecta per igual a homes i dones"