12 de febr. 2016, 2:21 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 12 de febr. 2016, 2:31 ]

FotoL'Índex de Preus de Consum (IPC) del mes gener a nivell estatal s’ha situat en el -0,3% en termes interanuals, 3 dècimes menys que el desembre.Aquest indicador registra el preu de l’electricitat que es més baix que fa 1 any i una menor baixada del preu des carburants del gener passat i l’augment del preu dels aliments i hotels i restaurants.

La inflació subjacent, és a dir, l'estructural, que no té en compte ni els aliments no elaborats ni el preu dels carburants, es manté en el 0,9% com el desembre i a un punt de l’indicador general.

L'IPC mensual respecte del mes anterior ha caigut fins el -1,9%, degut a l’impacte de les rebaixes i la reducció del preu de l’electricitat i dels carburants.

A Catalunya, l'IPC interanual es redueix 3 dècimes igual que l’ipc estatal, fins al 0,0%mantenint el diferencial amb l’estatal per la menor rebaixa del preu de l’electricitat i dels viatges organitzats.

Els preus a la zona euro s’incrementen 2 dècimes fins el 0,4% en termes interanuals i augmenta el diferencial respecte amb l’IPC harmonitzat espanyol, que baixa fins el -0,4%.

CCOO considera que:

• La baixada del preu dels carburants i l’electricitat no pot fer perdre de vista l’increment dels preus dels béns de primera necessitat i els efectes negatius que té sobre el poder adquisitiu de les persones.
  • La inflació a Catalunya es manté 3 dècimes superior a l’estatal per l’efecte dels preus l’activitat privada als sectors educatius i sanitaris i el major preu dels serveis bàsics.
  • Tot i l’inici de recuperació salarial, el consum està sent motivat pel crèdit i no perquè el poder adquisitiu s’hagi restablert a nivells anteriors a la recessió. Per tant, no hi haurà recuperació econòmica fins que no hi hagi recuperació salarial.
  • Les polítiques d’austeritat i les retallades de pensions i prestacions estan perjudicant el poder adquisitiu de les persones, en especial les que estan en situació de major vulnerabilitat.

CCOO reclama:

-La posada en marxa de forma urgent de la Renda Garantida de Ciutadania per a qui no té recursos i que està pendent d’aprovació pel Parlament de Catalunya.

-Increments salarials als convenis i augment progressiu del salari mínim interprofessional (SMI) fins assolir els 800€ el 2017, d’acord amb la carta social europea.

-Derogació de la reforma de les prestacions d’atur, que n’ha restringit l’accés i ha retallat la quantia i la durada.

-Derogar la reforma de les pensions del Govern del PP, que limita la recuperació del poder adquisitiu de pensionistes i jubilats.

-Actuar contra la precarietat laboral, sempre injustificable i sobretot ara en què els marges empresarials s’estan recuperant.

-Un canvi radical en la política fiscal perquè pagui més qui més guanya i es persegueixi el frau, l’evasió i l’elusió fiscal.

-Mesures de xoc per combatre la pobresa i l’exclusió social, en especial la situació de pobresa energètica.