Cal derogar unes lleis pensades per endurir la resposta penal davant les expressions del conflicte social

1 de jul. 2015, 13:16 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

-CCOO creu que l'entrada en vigor, l'1 de juliol, de la reforma del Codi Penal i de la Llei de Seguretat Ciutadana (Llei Mordassa), són decisions de marcat caràcter ideològic que busquen retallar les llibertats democràtiques i fer callar la protesta social. Així mateix matí té lloc la vista oral contra dels 8 sindicalistes d'Airbus als quals se'ls demana 66 anys de presó, i també es jutja a tres sindicalistes murcians

Llei mordassa

Aquest dimecres 1 de juliol entra en vigor la reforma del Codi Penal i la Llei de Seguretat Ciutadana (conegudes com a Lleis Mordassa). En opinió de CCOO, els dos canvis legislatius suposen un retrocés inacceptable de les llibertats públiques i de les vies de participació democràtica. "Aquestes reformes han de ser derogades i emplacem a les formacions polítiques a que incorporin aquest compromís als seus programes electorals per als comicis de la tardor vinent, perquè restringeixen drets fonamentals recollits en la Constitució de 1978", indica CCOO. Per al moviment sindical, és especialment inacceptable que amb els canvis legislatius en les dues matèries -de manera singular l'article 315.3 del Codi Penal, malgrat les seves retocs- es limiti greument l'exercici del dret de vaga, donant carta de naturalesa a l'ofensiva penal i administrativa contra aquest dret, que té a 300 sindicalistes encausats. Demà mateix se celebra la vista oral contra 8 sindicalistes d'Airbus, als quals el fiscal demana 66 anys de presó, i també la vista oral contra 3 sindicalistes murcians, o els dos activistes socials de Barcelona, ​​per participar en la convocatòria d'una vaga general. En opinió de CCOO, les lleis aprovades al parlament amb els únics vots del Partit Popular, i que demà entren en vigor, obeeixen a decisions de marcat caràcter ideològic i persegueixen un objectiu clar: retallar les llibertats democràtiques, per fer callar la protesta social enfront de les polítiques de retallades i d'atac als drets socials i laborals. CCOO crida l'atenció sobre l'àmplia modificació que ha suposat la reforma del Codi Penal de diferents figures que s'enquadren en el que es diuen els delictes d'opinió. El dret de reunió i de manifestació són dos d'ells, i el dret de vaga és una eina imprescindible de la llibertat sindical. "Criminalitzar aquests drets i perpetuar la institucionalitat de la criminalització del dret de vaga suposa convertir el conflicte social i laboral en un continu conflicte d'ordre públic", denuncia CCOO. D'altra banda, CCOO adverteix que la sanció penal, sempre l'última en un sistema democràtic de dret, va ser ara la regla general, perquè permetrà sancionar comportaments que fins al moment, o eren irrellevants penalment, o només tenien un tractament sancionador administratiu. "Estem en un terreny de obert enduriment de la resposta penal davant les expressions del conflicte social i les vies de protesta ciutadana", denuncia CCOO. Si a tot això sumem, la incorporació de la presó permanent revisable, reservada a delictes d'excepcional gravetat, el sistema de mesures de seguretat, la revisió de la regulació del delicte continuat, la regulació de la suspensió i de la substitució de les penes privatives de llibertat, la introducció d'un nou règim de suspensió, o l'augment de les sancions administratives i civils , entre altres modificacions, conclouríem que no només es vulnera el dret a la tutela judicial efectiva, sinó que tenen una clara finalitat de pressió a les organitzacions convocants de manifestacions, protestes i concentracions, assenyala CCOO. Per tot això, CCOO insisteix a emplaçar a les formacions polítiques perquè es comprometin a derogar la reforma del Codi Penal i la Llei de Seguretat Ciutadana davant les eleccions generals de la tardor vinent, lleis que entraran en vigor demà i contra les que avui s'han convocat accions de protesta a tot el país.