Inici‎ > ‎Notícies Dona-Igualtat‎ > ‎

Vives, lliures i unides contra la bretxa salarial

22 de febr. 2018, 5:20 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

cartell

Avui, dia 22 de febrer, des de la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO (FSS-CCOO) celebrem el Dia Internacional per la Igualtat Salarial que aquest any, a pocs dies de la Vaga General feminista convocada per CCOO, adquireix una força reivindicativa molt més intensa. A més, en el dia d'avui al Congrés dels Diputats prendrà en consideració la iniciativa d'Units Podem per tramitar una llei d'igualtat retributiva entre dones i homes. La proposició de llei, debatuda en ple aquest passat dimarts, ha comptat amb el suport de tots els grups excepte el PP.

La bretxa salarial és una de les nostres grans raons per anar a la Vaga pels drets de les dones, i és que la discriminació salarial és el resultat de les moltes desigualtats que elles pateixen encara en l'àmbit laboral. És un fenomen de certa complexitat, ja que necessita d'una anàlisi integral de la situació per a ser comprès cosa que moltes vegades, per ignorància o per conveniència, no es porta a terme.

Si el 2015 el sou mitjà de les treballadores espanyoles va ser 5.941 euros menor que el dels treballadors, no va ser perquè les empreses paguin sous base diferents a uns que a altres, això seria il·legal. Les raons de la bretxa no donen la cara, cal buscar-les perquè estan amagades.

Un fenomen habitual és que els treballs que fan uns i altres no es valoren igual, i per tant no són igualment remunerats. Per què hi ha plusos de perillositat per gestionar màquines i no per usar productes químics que poden donar-se en sectors molt feminitzats com sanitat o neteja? Històricament, s'han valorat més els treballs que han requerit força física que destresa manual; molt més els treballs relacionats amb la ciència o la tecnologia que els relacionats amb l'educació o la cura i benestar de les persones.

La segregació ocupacional i sectorial és un tret tossut i estructural del nostre mercat de treball, i seguirà sent-ho mentre l'educació, la manca de referents i els rols de gènere empenyin a les dones a triar professió. Allà on les dones es concentren, solen ser sectors pitjor valorats i pagats, i hi ha major bretxa salarial en els sectors feminitzats que en els masculinitzats. Segons l'INE, a 'Activitats sanitàries i serveis socials', amb un 79% de dones, la bretxa salarial és del 27,24%; a 'Activitats immobiliàries', amb un 67% de dones, bretxa del 32,74%. En canvi, a 'indústries extractives', amb només un 10% de dones, la bretxa és del 16,09% a favor de les dones; o 'Construcció ", amb un 9% de dones i una bretxa del 13,21%.

Les dones dediquen menys temps que els homes al treball productiu, i és que dediquen molt més temps que ells als treballs del tenir cura famílies i llars. Les prestacions socials van en consonància a les cotitzacions, ia Espanya el 75% de les jornades parcials són per a elles, no perquè les vulguin, sinó perquè no troben feina a temps complet, o perquè els surt més a compte que pagar les cures per la seva família.

Moltes dones no són conscients de la desigualtat fins que són mares. La bretxa salarial és més petita en els trams d'edat més baixos, i comença a créixer a partir dels 30. Quan els fills i filles vénen al món, són elles les que redueixen jornades, les que fan servir les excedències i altres permisos de conciliació , que les allunyen de les seves professions i dels seus llocs de treball. La decisió es sol prendre perquè elles guanyen menys, i perquè criar és encara "cosa de dones". La culpa s'inculca a les dones des de nenes, i res hi ha pitjor en aquesta societat que una mala mare. La manca de coresponsabilitat dels homes amb el treball de les cures és encara aclaparadora (dedicació de 2,5 hores diàries més que ells segons l'INE), i encara que avancem ho fem a un ritme massa lent,

Una altra discriminació a tenir en compte és el sostre de vidre o la major dificultat que tenen les dones per ocupar llocs de poder i responsabilitat. Encara que segons l'INE a Espanya el percentatge de dones graduades en educació superior és d'un 53,1%, la seva participació en els consells de les empreses de l'IBEX 35 es situa en només un 20%. Hi ha més dones graduades que homes, però més homes graduats que ocupen llocs segons la seva titulació que dones.

En definitiva, Com molt bé donats L'Estudi de la Secretaria de Dones i Igualtat Confederal 'La Bretxa salarial, el factor de fallida Democràtica', "Inserció La Bretxa salarial ÉS EL RESULTAT DE alcalde explotació Empresarial i desigualtat laboral Que pateixen les dones en el seu i trajectòria en el Mercat de Treball, que un cop Té el seu el seu origen en la desigualtat social, cultural, educativa, a las tasques de Cures, etc ... que suporten les Dones from nenes i que les va predisposant als rols Assumir i tasques Diferents durant la seva vida ".

Des de la FSS-CCOO TENIM És clar que per a Acabar amb la bretxa salarial Hi ha Que ACTUAR I Minimitzar Totes i Cada Una de les discriminacions que pateixen les Dones Dins i Fora de l'Àmbit Laboral, en aquesta lluita Estem i estarem Fins aconseguir-ho.

Des d'aquí animem a la participació de treballadors i treballadores en la Vaga General parcial convocada per al 8 de març, així com en les grans mobilitzacions que tindran lloc en el Dia Internacional de la Dona.