Inici‎ > ‎Notícies Dona-Igualtat‎ > ‎

Un estudi de la FSS-CCOO alerta que les dones perden ocupació fixa i ocupen contractacions més precàries al sector sanitari

5 de set. 2017, 9:44 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 5 de set. 2017, 9:45 ]

• L'any 2016, surten del sistema sanitari públic 9.200 dones amb contracte indefinit en relació a l'any anterior.
  • La pèrdua d'ocupació en la Sanitat Pública s'acarnissa amb les professionals d'entre 45 i 54 anys.

La bretxa de gènere laboral i salarial s'agreuja en el sector sanitari. Aquesta és una de les diferents conclusions que s'extreuen del segon estudi anual sobre ocupació en el sector sanitari, que elabora la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO (FSS-CCOO). L'informe abasta els últims cinc anys (2012-2016) per l'homogeneïtat de les dades i perquè en aquest període s'han produït canvis normatius molt rellevants per al mercat laboral en el seu conjunt per la reforma laboral de l'any 2012 i per al sector públic amb els R / D 16/2012 i 20/2012.

Aquesta anàlisi ha permès detectar que al sector públic, l'any 2016, es va perdre ocupació per a les dones entre 45 i 54 anys. Mentrestant, l'ocupació és més estable per als homes entre els diferents rangs d'edat, amb una lleu disminució en el tram de 35 a 44 anys.

Així mateix, fins al desembre de 2016, el sector públic guanya 15.000 llocs de treball, fet que suposa un creixement de 12.980 llocs en relació a l'any anterior, el que significa que encara no ha acabat l'ajust. Mentre que surten del sistema 9.200 dones amb contracte indefinit, al seu torn són dones les que han assumit tots els contractes temporals, tant estructurals com estacionals. Per la seva banda, els homes han guanyat 8.300 llocs fixos, que s'explica per la finalització de OPES convocades per cobrir la taxa de reposició en algunes comunitats.

En el sector privat, s'augmenta l'ocupació en 23.500 persones, de les quals 13.800 tenen contracte indefinit: 7.500 ocupats per dones; de les 9.700 persones amb contractes temporals, més del 70% són homes.

D'aquesta manera, l'informe estableix com a conclusió que el sector sanitari guanya ocupació neta per a tots els anys comparats, tant en el sector públic com en el privat en l'any 2016. En la Sanitat pública, les dones perden ocupació fixa i tenen gairebé el 90% dels contractes a temps parcial. En el sector privat, es consolida la creació d'ocupació, però augmenta la temporalitat en 1,1% i disminueix la parcialitat en 2 punts. Però en tots dos casos la majoria d'aquestes contractacions més precàries es cobreixen amb dones. Tot això no fa més que agreujar la bretxa salarial en un sector poc regulat per convenis sectorials.

Temporalitat
Al sector públic, la taxa de temporalitat és molt elevada, aconseguint cotes escandaloses en algunes comunitats. Les polítiques de personal implementades en els últims anys per enganyar al pressupost (eventuals en frau) i l'excusa de la taxa de reposició no han permès la cobertura dels llocs per personal fix.

Al mes de maig de l'any 2016, la FSS-CCOO reclamem la cobertura de les 94.000 places creades i pressupostades que ens constaven en aquell moment, encara que amb poc èxit. Però al setembre d'aquest mateix any, el TJUE va venir a reforçar la posició del sindicat dictant diverses sentències, que establien el dret del personal temporal a les mateixes indemnitzacions per cessament que les establertes per als contractes indefinits, retraient a l'Estat Espanyol la manca de personal estructural del SNS i, per tant, considerant abusiva la contractació temporal.

Aquesta circumstància produeix un canvi de paradigma ja que en moltes de les CA s'afanyen a convertir els contractes eventuals en interins mitjançant acords en les meses de negociació i, per tant, en places susceptibles de ser afegits a una OPE.

Al maig de 2017, CCOO ha acordat amb el Ministeri d'Hisenda i Funció Pública una OPO a desenvolupar en tres anys per al SNS de 130.000 places, amb la intenció de deixar la taxa de temporalitat en el 8%. No obstant això hem d'insistir amb el govern a eliminar la taxa de reposició.

Per concloure, aquest informe ha permès detectar i reforçar moltes de propostes que persegueix impulsar la FSS-CCOO, en col·laboració amb les Comunitats través dels plans d'ordenació de recursos humans:
La necessitat de professionals, actuals i futures davant la important sortida que es preveu per jubilació en els propers anys.
Negociar mesures d'adaptació de llocs, que permetin la continuïtat laboral d'algunes categories professionals amb especials exigències psicofísiques.
Impulsar de manera prioritària la negociació dels plans d'igualtat on no existeixin, (tots els serveis de salut estan obligats per la llei), o procedir a les corresponents actualitzacions en aquells serveis de salut on disposem d'ells, valorant l'impacte de gènere en qualsevol mesura relativa a l'ocupació.
Vigilar la contractació, fent especial èmfasi en impedir el frau, de manera que puguem determinar la necessitat de plantilla estructural anualment.
En el sector privat proposem abordar la vigilància de la contractació, per tal d'evitar el frau.
Incloure en els acords i convenis que puguem negociar percentatges de contractació indefinida que limitin la temporalitat.
Negociar els Plans d'Igualtat en totes les empreses que ocupin a més de 250 persones.