Inici‎ > ‎Notícies Dona-Igualtat‎ > ‎

L'SCMI de CCOO contra la violència masclista: tristesa i indignació

6 de juny 2013, 1:45 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 10 de nov. 2015, 7:05 ]
Aquest matí ha mort a l'Hospital de Basurto (Bilbao) Ada Ortuya a conseqüència de les brutals agressions sofertes per part de Juan Carlos Aguilar (mestre Shaolin) i que la van tenir en coma diversos dies després de ser rescatada per l'Ertzaintza.

La Secretaria  Confederal de la Dona i Igualtat (SCMI) de CCOO envia, a través d'aquesta nota de premsa, el seu condol a les seves companyes de treball nigerianes que, segons l'associació Askabide, es troben consternades per la notícia. Ada Ortuya tan sols comptava amb 29 anys i va arribar a Bilbao des de Nigèria fa tot just un any, després de viure en diferents punts de la geografia espanyola. Exercia la prostitució al cèntric carrer de les Corts. La policia continua investigant ja que el suposat autor dels fets va revelar haver matat, amb anterioritat, a una altra dona (aquesta vegada de nacionalitat colombiana).

La SCMI de CCOO exigeix ​​al Govern que es comptabilitzin els assassinats de prostitutes com violència masclista, especificant els casos en què aquesta violència tingui lloc a conseqüència de l'exercici de la seva feina. Segons el portal feminista Feminicidio.net, a l'Estat espanyol van ser assassinades menys 20 dones que exercien la prostitució entre els anys 2010-2012; 19 a mans d'homes i 1 per una dona. De totes elles, 14 van perdre la vida mentre exercien la prostitució i tan sols 2 a mans de les seves parelles sentimentals. Només 1 d'aquests assassinats va ser comptabilitzat en les xifres oficials del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat i 3 casos no estan resolts. 7 casos van tenir lloc a Andalusia, 6 al País Valencià, 4 a Catalunya, 1 a Madrid i 1 a Castella-la Manxa.

La SCMI de CCOO exigeix ​​que la mort d'Ada no quedi impune. 700 dones exerceixen la prostitució a Bilbao, segons xifres de Askabide. El consistori bilbaí va posar en marxa el 2010 l'Ordenança d'Ús d'Espai Públic que prohibeix exercir la prostitució al carrer amb multes que van des dels 300 als 3.000 euros. Les prostitutes exerceixen tractant d'esquivar les multes i sense confiança en les institucions per denunciar situacions d'abús de les que puguin ser objecte.

La SCMI de CCOO exigeix ​​que s'acabi amb l'alt grau de vulnerabilitat en què exerceixen moltes prostitutes al nostre país, moltes vegades tenallades per la por. Si les institucions i governs estigmatitzen i rebutgen a les prostitutes és fàcil que aquestes idees estiguin acomodament en certs individus que van més enllà del rebuig i arriben a l'extrem de l'assassinat.

La SCMI de CCOO continuarà implicant-se, així mateix, en combatre, prevenir i evitar el tràfic de persones en tots els sectors i activitats en què aquesta tingui lloc, exigint la protecció adequada per a les víctimes.

Secretaria Confederal de la Dona i Igualtat de CCOO

Madrid, a 5 juny 2013