Inici‎ > ‎Notícies Dona-Igualtat‎ > ‎

La nova reforma de la llei de l'avortament i la realitat de les menors que avorten sense el permís parental

4 de febr. 2015, 13:12 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 10 de nov. 2015, 7:05 ]

• Article de la secretària de la Dona de la FSS-CCOO, Sílvia Espinosa
Sílvia Espinosa.

El president del Govern, Mariano Rajoy, ha manifestat recentment que durant aquest mes de febrer es durà a terme la reforma de la llei de salut sexual i reproductiva i de l'Avortament. Afortunadament, ja no es tracta del plantejament que li va costar la dimissió al exministre de Justícia, Alberto Ruiz Gallardón, sinó que estarà centrada en què les adolescents de 16 i 17 anys no puguin avortar sense el permís parental. La Llei vigent preveu que, de manera excepcional, aquestes menors puguin avortar sense el permís de pares, mares o tutors legals quan es "s'al·legui fonamentadament (amb informe corresponents de serveis socials) de demanar permís li provocarà un conflicte greu, manifestat en el perill cert de violència intrafamiliar, amenaces, coaccions, maltractaments, o es produeixi una situació de desarrelament o desemparament ". Davant l'anunci de la reforma legal, hem acudit a la web del Ministeri de Sanitat i Assumptes Socials buscant l'estadística que mostri la realitat d'aquests casos, i ens hem trobat amb que no es discrimina el nombre d'avortaments per aquesta important franja d'edat, quedant la dada amagat dins del grup de "19 o menys". Si sorprèn que les fonts oficials no disposin d'aquesta informació, encara sorprèn més que es plantegi una reforma legal sense haver fet abans un estudi en profunditat de la realitat que es pretén regular. Buscant la dada en fonts no oficials, un informe d'ACAI, Associació de Clíniques Acreditades per a la Interrupció de l'Avortament, les quals atenen el 90% del total de avortaments practicats a l'Estat, recull que es van produir 25.394 intervencions entre els mesos de gener i setembre, 913 (el 3,59%) de les quals es van practicar a noies de 16 i 17 anys. De les 913, 113 van avortar sense permís parental. El 87,7% de les menors van avortar amb el permís dels seus pares i mares, 9 de cada 10 d'elles. En definitiva, es pot dir a la llum d'aquestes dades que les menors que avorten són una minoria, i que les que avorten sense permís són absolutament minoritàries. Si l'excepció legal respon i recull perfectament una realitat també excepcional, què pretén corregir llavors? Si es reforma la Llei en el sentit anunciat només s'aconsegueix condemnar un grapat de noies molt vulnerables a ser mares en condicions de greu marginació social, o pitjor, se les empeny a un avortament clandestí que posa les seves curtes vides en perill. Des de la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO (FSS-CCOO) i davant l'anunci d'una nova reforma de la Llei de l'Avortament, es manifesta que la reforma plantejada és innecessària i injusta, que es planteja d'esquena a la realitat social, i que té com a únic propòsit donar gust a aquest sector minoritari que no va veure les seves expectatives complertes en fracassar la "llei Gallardón".