Inici‎ > ‎Notícies Dona-Igualtat‎ > ‎

Dones treballadores i càncer de mama

19 d’oct. 2015, 7:52 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB   [ actualitzat el 10 de nov. 2015, 7:05 ]
  -19 d'octubre: Dia Mundial del càncer de mama

-CCOO lamenta que els programes sanitaris es continuïn centrant, gairebé en exclusiva, a la prevenció dels factors de risc individuals i oblidi els riscos col·lectius
  • Segons l'estudi publicat pel Breast Cancer Fund el risc de contraure càncer de mama s'arriba a multiplicar per 5 en determinades ocupacions respecte a la població general
  • El de mama és el tumor més freqüent en les dones dels països industrialitzats
Dia Mundial contra el càncer de mama

Coincidint amb la celebració del Dia mundial del càncer de mama, CCOO ha subratllat que la investigació científica ha identificat molts factors de risc de la malaltia, com els genètics i l'estil de vida, entre els quals destaca també l'entorn laboral i l'exposició al medi ambient. En relació amb les causes d'origen laboral, els contaminants ambientals juguen un paper en el risc de contraure càncer i el treball nocturn suposa augmentar també les probabilitats de patir-fins a un 30%. No obstant això, CCOO lamenta que els programes sanitaris es continuïn centrant, gairebé en exclusiva, a la prevenció dels factors de risc individuals, com la dieta i els hàbits, en lloc de fer-ho sobre els de riscos col·lectius com l'exposició laboral i l'ambiental. Davant d'això, el sindicat ha reclamat que les mútues d'accidents de treball i malalties professionals reconeguin i registrin els casos de càncer d'origen laboral, s'avaluï aquest risc laboral en el conjunt de les empreses i s'incorpori a les polítiques de prevenció que han de dur a terme els empresaris. CCOO recorda que el de mama és el tumor més freqüent en les dones dels països industrialitzats, i segons dades de l'Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC), aquest càncer té una incidència de més de 25.000 casos a Espanya i suposa el 29% del total de tumors femenins. D'altra banda, l'estudi "Working Women and Breast Cancer: State of the Evidence", publicat aquest estiu per l'ONG nord-americana Breast Cancer Fund, consisteix en una exhaustiva revisió de la literatura científica existent sobre la relació entre el càncer de mama i les exposicions en el lloc de treball. L'estudi, a més de recordar les ocupacions sobre les quals hi ha consens científic d'associació amb un major risc de càncer de mama (infermeres, professores, bibliotecàries, advocades, periodistes, tècniques radiològiques i de laboratori, treballadores de la indústria i exposades a dissolvents químics), revela un ampli catàleg de professions i sectors que mereixen investigació i protecció addicional: Perruqueria i estètica: fins a 5 vegades més risc que la població general. Producció d'aliments i begudes: fins a 5 vegades major risc. Neteja i bugaderia en sec: fins a 4,5 vegades més risc. El personal de venda al detall i vendes: fins a 4 vegades més risc Sector sanitari a excepció d'infermeres: fins a 3,5 vegades més risc. Sector tèxtil : fins al triple de risc. Fabricació de maquinària: fins a 3 vegades més risc Paper i arts gràfiques: fins a 3 vegades més risc Serveis d'emergència (policies, bomberes, militars): fins a 2,5 vegades més risc. Auxiliars de vol: fins el doble de risc Fabricació de cautxú i plàstic: fins al doble de risc L'informe identifica, així mateix, les principals exposicions i / o ocupacions sobre les que hi ha proves consistents de relació amb el risc de càncer de mama: Benzè i altres dissolvents. Bifenils policlorats (PCB). Hidrocarburs aromàtics policíclics (PAHs). Òxid d'etilè. Pesticides. Fum del tabac. Radiacions ionitzants. Treball nocturn ia torns.