Inici‎ > ‎Formació‎ > ‎

El Senat aprova la Llei de Formació Professional

1 de set. 2015, 5:28 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

CCOO valora la incorporació de l'enfortiment del protagonisme de les organitzacions sindicals i empresarials en la governança del Sistema, la recuperació dels romanents de crèdit destinats a les iniciatives de formació d'un exercici per al següent o la potenciació de la xarxa pública de centres de formació i el seu corresponent finançament. Durant el període de tramitació parlamentària, CCOO ha participat activament en l'elaboració i lliurament de proposta d'esmenes de millora a les diferents forces polítiques. La nova Llei es publicarà en les pròximes setmanes.

El text definitiu de la nova Llei de Formació per a l'Ocupació en l'àmbit laboral reafirma la participació de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives, a les quals correspon la participació institucional en la governança del sistema, diferenciant d'altres actors socials, com les associacions d'autònoms o de l'economia social que aporten informació i assessorament sense formar part del govern del sistema. Tal i com afirma Francisco Bru, de la secretària confederal de Formació, "CCOO apreciem sincerament el reconeixement legal del nostre paper de representació institucional al més alt grau en l'establiment de les línies de govern del Sistema. Com a representants majoritaris dels treballadors d'aquest país, considerem fonamental mantenir el nostre protagonisme en la definició de les polítiques formatives ". Un altre aspecte de gran valor per a CCOO és la recuperació de la xarxa pública de centres per a la formació en l'àmbit laboral amb el seu finançament a través d'una partida específica en la Llei de pressupostos generals de l'Estat i que haurà de reflectir expressament en els pressupostos de l'any. De la mateixa manera, la nova Llei introdueix la recuperació dels romanents del crèdit destinats a la formació que es puguin produir al final de cada exercici. "Tant les organitzacions sindicals com empresarials portem molts anys reivindicant la reanualización dels fons procedents de la quota de formació professional, de tal manera que els romanents de crèdit no es perdin en les arques generals de l'Estat i es destinin a la seva finalitat: la formació dels treballadors. Per això, per a CCOO és un èxit que la nova Llei hagi tingut en compte una històrica reivindicació que revertirà en la millora del Sistema ", explica Francisco Bru. No obstant això, CCOO lamenta l'oportunitat perduda en el tràmit parlamentari per haver incorporat aspectes d'importància per a l'eficiència i eficàcia del sistema tant en la iniciativa de demanda com en la formació dels aturats. D'altra banda, no s'han integrat aspectes com la millora de la intervenció sindical en la formació programada per les empreses, amb el desenvolupament dels drets dels representants dels treballadors tal com succeeix en la regulació encara vigent. Per això, Javier López secretari formació de CCOO "insta el Govern a complir amb el compromís adquirit del seu desenvolupament legislatiu perquè la formació que es fa a les empreses compti amb l'imprescindible consens". També s'ha de desenvolupar normativament la creació de la futura Fundació Estatal per a la Formació en l'Ocupació que substituirà l'actual Fundació Tripartita en les seves funcions, destacant l'impuls i difusió del Sistema, la promoció de la millora de la qualitat o l'assistència i assessorament a les PIME i l'orientació als treballadors. D'altra banda, al seu pas pel Senat, la nova llei ha mantingut la formació dels empleats públics dins de les iniciatives de formació del Sistema. Per a CCOO, la fórmula idònia de gestió s'ha de negociar en la Mesa de la Funció Pública, i sobre la base del diàleg social, ia través del seu propi acord, tal com s'ha fet tots aquests anys enrere. És aquí on s'ha de determinar la millor manera de la seva adaptació als preceptes de la nova Llei de Formació i, per tant, les característiques que han de definir aquest tipus de formació. Finalment Javier López ha manifestat "que ens comprometem a seguir treballant activament en el model i en els desenvolupaments legislatius pendents per aconseguir adequar les qualificacions a les demandes actuals i futures del mercat de treball i desenvolupar el dret individual dels treballadors a la formació ".