Inici‎ > ‎Formació‎ > ‎

CCOO aposta pel dret a la formació

6 de febr. 2014, 8:15 publicada per Secció Sindical CCOO-HMB

CCOO acaba d'editar La guia pràctica del permís individual de formació

La formació és un dret individual i col · lectiu de treballadors i treballadores que ajuda a aconseguir ocupació, a mantenir-se en el lloc de treball ia promocionar en la carrera professional. En aquest sentit, també la Negociació Col · lectiva segueix sent l'instrument fonamental per desenvolupar aquest dret, conquistat a través de la pressió i el diàleg.

Portada de la Guia

Segons l'OCDE, la proporció de persones de 24 a 64 anys la titulació no supera l'ESO a Espanya és del 46%, gairebé el doble de la mitjana de la Unió Europea (24%). En aquest context, segons el parer de Javier López, secretari de Formació de CCOO "l'altíssima taxa de persones amb un nivell educatiu bàsic fa que CCOO prengui mesures per millorar la qualificació de la població activa, creant nous instruments que facilitin l'accés a l'educació d'adults i promovent els ja existents ". Un d'aquests instruments és el Permís Individual de Formació (PIF) sorgit de la Negociació Col · lectiva. L'acord entre sindicats i empresaris ha permès que aquest any hi hagi un pressupost de 29 milions d'euros per a aquesta iniciativa de formació. El PIF és un permís retribuït de fins a 200 hores per any o curs acadèmic, per seguir estudis amb una acreditació oficial. La Fundació Tripartida finança els costos salarials del treballador mentre s'absenta del seu lloc per realitzar la formació. Davant el gran desconeixement que existeix sobre el dret a la formació, CCOO ha editat una guia eminentment pràctica que, en paraules del secretari de Formació del sindicat "vol ser una ajuda per als assalariats interessats en millorar el seu nivell educatiu i per als representants sindicals en les empreses". En opinió de López, "és imprescindible que els delegats i delegades de CCOO disposin d'informació actualitzada per negociar a la seva empresa o sector, que coneguin els criteris de distribució dels PIF. Cal lluitar per anteposar en cada centre de treball les titulacions de menor nivell acadèmic enfront dels postgraus, evitar que es concentrin en les àrees i nivells professionals de major qualificació professional i donar prioritat a les dones. En definitiva-conclou-cal fer del PIF una eina per a la igualtat d'oportunitats i l'equitat educativa ". La guia pràctica del permís individual de formació (PIF) explica la normativa que regeix la concessió, els drets de la representació legal dels treballadors; com actuar en cas de conflicte amb l'empresa, els estudis acadèmics per als quals pot sol · licitar, la manera de calcular la quantitat anual per PIF d'una empresa, les principals fases de tramitació, etc. Tot això acompanyat de supòsits pràctics i d'enllaços amb webs que contenen informació complementària. Durant l'any 2013 es van concedir prop de 32.000 Permisos Individuals de Formació, una xifra impressionant si la comparem amb els 4.634 de 2011. Així mateix, i per primera vegada, es van esgotar els 28.750.000 d'euros que, procedents de la quota de formació professional, s'havien previst per finançar-los. El creixement ha vingut acompanyat d'un canvi en el perfil del beneficiari-ara el beneficiari tipus és un oficial de primera i segona, home, de 25 a 36 anys i treballador de PIME-i en els estudis per als quals se sol · liciten, entre els que prevalen les acreditacions vinculades al lloc de treball.